Control Cutter skal kappe ankerkjetting i en krisesituasjon for å unngå forlis med ankerhåndteringsfartøy.
DOF-skipet Skandi Vega har installert den første ankerkutteren. I november ble den testet med en 84 millimeter tykk kjetting.
Det tok ett sekund fra kapteinen trykket på knappen til kjettingen var kappet.
Se kutteren i aksjon i videoen øverst i artikkelen.
– Det var herlig å se at den fungerte akkurat som ventet, sier Petter Birkeland, som har utviklet verktøyet.
Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet
![KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.](https://images.gfx.no/580x/1753/1753363/TU20111107cutter_Ill88313_38_21%25201111071317.jpg)
Tennfare
På videoen ser man at det sprøytes en hvit væske på kjettingen rett før og under kutteoperasjonen.
– Det er for å hindre at eventuell gnistdannelse skal antenne hydrokarboner dersom kutteverktøyet står i et ex-område, sier Birkeland til Teknisk Ukeblad.
Testen på Skandi Vega ble gjort på en 84 mm tykk kjetting med belastning på mellom 150-200 tonn.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Det var for å simulere en typisk krisesituasjon med reelle laster, sier Birkeland.
Control Cutter skal kunne kappe opptil 167 mm kjetting i løpet av tre sekunder.
Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t
![Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.](https://images.gfx.no/290x/1720/1720524/1200033367.jpg)
Avtale og regelverk
Selskapet har en intensjonsavtale med rederiet Bourbon om levering av utstyret til en av deres nye ankerhåndterere med levering i 2016.
Birkeland sier at de venter på en avklaring rundt regelverk for nødutløsingsutstyr fra Sjøfartsdirektoratet.
Det kan åpne for flere salg.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Les også:
Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe