INDUSTRI

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Her er verktøyet som skal hindre en ny Bourbon Dolphin-ulykke.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
17. des. 2014 - 18:23

Control Cutter skal kappe ankerkjetting i en krisesituasjon for å unngå forlis med ankerhåndteringsfartøy.

DOF-skipet Skandi Vega har installert den første ankerkutteren. I november ble den testet med en 84 millimeter tykk kjetting.

Det tok ett sekund fra kapteinen trykket på knappen til kjettingen var kappet.

Se kutteren i aksjon i videoen øverst i artikkelen.

– Det var herlig å se at den fungerte akkurat som ventet, sier Petter Birkeland, som har utviklet verktøyet.

Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.
KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.

Tennfare

På videoen ser man at det sprøytes en hvit væske på kjettingen rett før og under kutteoperasjonen.

– Det er for å hindre at eventuell gnistdannelse skal antenne hydrokarboner dersom kutteverktøyet står i et ex-område, sier Birkeland til Teknisk Ukeblad.

Testen på Skandi Vega ble gjort på en 84 mm tykk kjetting med belastning på mellom 150-200 tonn.

– Det var for å simulere en typisk krisesituasjon med reelle laster, sier Birkeland.

Control Cutter skal kunne kappe opptil 167 mm kjetting i løpet av tre sekunder.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.
Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.

Avtale og regelverk

Selskapet har en intensjonsavtale med rederiet Bourbon om levering av utstyret til en av deres nye ankerhåndterere med levering i 2016.

Birkeland sier at de venter på en avklaring rundt regelverk for nødutløsingsutstyr fra Sjøfartsdirektoratet.

Det kan åpne for flere salg.

Les også:

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.