INDUSTRI

Se norsk UAV i strid

Bildene viser britiske styrker som sender norskkonstruerte Black Hornet i lufta i Afghanistan.

7. feb. 2013 - 09:50

«Et revolusjonerende system som vi er først i verden med å bruke».

Slik beskriver det britiske forsvarsdepartementet PD-100 Black Hornet.

Black Hornet er en såkalt nano-UAV som siden 2007 er utviklet av Prox Dynamics i Asker.

Les mer: Flygende spion veier 16 gram

– Utrolig kapasitet

Prox Dynamics har fått mye oppmerksomhet i britisk presse de siste dagene, etter at det britiske forsvarsdepartementet (MoD) sendte ut en melding om sin anvendelse av Black Hornet.

Høsten 2011 inngikk deres britiske distributør Marlborough Communications en kontrakt med det britiske forsvaret om levering av Black Hornet-systemer med en ramme på inntil 20 millioner pund.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, tok britene i bruk PD-100 i Afghanistan i fjor.

– Vi bruker Black Hornet for å se etter opprørsstillinger og undersøke områder på bakken etter skjulte trusler før vi selv beveger oss over. Systemet er enkelt å operere og tilfører bakkestyrkene våre en utrolig kapasitet, sier Christopher Petherbridge i meldingen.

PD-100-skroget er kun 120 mm langt og veier 16 gram.
PD-100-skroget er kun 120 mm langt og veier 16 gram.

"Game-changer"

Han tilhører britenes Brigade Reconnaissance Force (BRF), en styrke som er spesialisert på rekognosering og anslag bak fiendens linjer.

En BRF-offiser, major Adam Foden, forteller til Daily Mail hvordan PD-100 er blitt brukt med stort hell på flere oppdrag i talibankontrollerte områder den siste tiden. Han kaller teknologien en «game-changer».

I meldingen beskrives dette og andre systemer for etterretning, rekognosering og overvåking som nøkkelkomponenter i det britiske forsvarets anskaffelsesplan for de kommende ti år, som ble presentert 31. januar.

Les også: Vil selge droner til politiet

Flygende kikkert

Black Hornet er et lite helikopter som klassifiseres som en nano-UAV (også kalt RPAS, remotely piloted aircraft system). Produsenten selv beskriver det gjerne som en flygende kikkert.

Det er altså en ørliten selvflygende farkost som er en del av et PRS-system – personlig rekognosering og overvåking.

Systemet er todelt: en skjerm som veier cirka 700 gram og en beholder som veier 600 gram med plass til to UAV-er og en styringsmekanisme. Hele systemet får plass i en magasinlomme.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Den vesle farkosten oppbevares flyklart, kan ta av fra hånda og betjenes med en hånd ledig.

Hver UAV veier kun 16 gram med et skrog som er 120 millimeter langt. Den kan være i lufta på under to minutter og kan operere i minst 25 minutter inntil 1000 meter unna i fri sikt og i inntil 15 knops vind.

– Vi har faktisk fløyet det i 30 knops vind. Da er det ikke så mye man får gjort, men det holder seg iallfall i lufta, opplyste prosjektdirektør Dag Henning Paulsen i Prox Dynamics på den nordiske UAS-konferansen som UAS Norway arrangerte i Oslo i november i fjor.

Les også: Norge får se lite til dette superflyet

På bildet vises hele PRS-systemet i aksjon: En skjerm, en styringsmekanisme og beholdere hver med plass til to helikoptre.
På bildet vises hele PRS-systemet i aksjon: En skjerm, en styringsmekanisme og beholdere hver med plass til to helikoptre.

Autopilot

Den flyr i maksimalt seks knop hastighet med lav lyd og visuell signatur. Tre nesemonterte kameraer med overlappende tilt og 110 grader vidsyn sender levende bilder og stillbilder.

En essensiell del av systemet er den avanserte autopiloten. Kontrolleren gir styreinput til autopiloten, enten med ruteplanlegging eller knappetrykk, og UAV-en må ikke flys som et modellfly.

Det er helt avgjørende at dette fungerer av seg selv i et krevende miljø og etter minimalt med trening.

Autopiloten består av tre gyroer, tre akselerometer, tre elektroniske kompass, trykkhøydemåler, temperatursensor og full GPS og veier samlet under ett gram.

Hver luftfarkost har en ladetid på 40 minutter. Men ettersom systemet består av to helikoptre, kan det ene fly mens det andre lader på bakkestasjonen.

Imidlertid kan Black Hornet ikke fly innendørs, fordi autopiloten er avhengig av GPS.

Solgt til flere nasjoner

Ifølge markedsdirektør Ole Aguirre i Prox Dynamics har de nå økt produksjonsraten på Black Hornet i takt med den økte etterspørselen.

Selskapet sysselsetter nå 75 personer, og er stadig på jakt etter flere.

– Samtidig har vi frigjort store ressurser til utvikling av nye produkter samt videreutvikling med nye kapasiteter til eksisterende produkter, sier Aguirre.

– Har dere flere leveringskontrakter på Black Hornet utover den med britene?

– Det kan jeg dessverre ikke si så mye om nå. Vi har solgt til flere andre nasjoner, men begrenser salg til våre prioriterte markeder. Det vil si at vi ikke aktivt markedsfører oss utover våre strategiske satsingsområder.

– Vi mener at det som har kommet frem de siste dagene via UK MoD bør gi en indikasjon på at Prox Dynamics er på stødig vei forover i et nytt og meget lovende marked. Og ja, vi setter veldig pris på at unge soldater melder tilbake at dette er en «game-changer», et system som redder liv, sier Aguirre.

Her er et Black Hornet i lufta på rekognoseringsoppdrag i forbindelse med operasjon Qalb i Helmand-provinsen.
Her er et Black Hornet i lufta på rekognoseringsoppdrag i forbindelse med operasjon Qalb i Helmand-provinsen.

Ingeniørbragd

Før jul var Prox Dynamics nominert til Årets ingeniørbragd her i Teknisk Ukeblad.

Selskapet var den suverene leserfavoritten, men ble av juryen nedstemt til fordel for Statoils og Aker Solutions' undervanns gasskompresjonssystem på Åsgård-feltet.

Les også:

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Dette hjulet har innebygget motor

Denne sprekken setter Super Puma på bakken  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.