Norwegians første Boeing 787-9 har fraktet passasjerer i snart ei uke nå.
B787-9 er seks meter lengre enn B787-8-ene selskapet hittil har fløyet, og kan i Norwegian-konfigurasjon frakte 344 i stedet for 291 passasjerer.
Denne boeingproduserte timelapsevideoen viser hvordan den hittil største dreamlineren ferdigstilles.
- Trondheim-New York: Her er 737-en som Norwegian vil fly transatlantisk
Greta Garbo er med fra start
Bakerst på flyet med registreringsnummer EI-LNI kan Greta Garbo bivåne hele sluttmonteringsprosessen.
I motsetning til B787-8 har B787-9 ferdiglakkert hale allerede mens den er på produksjonslinja. Dette skyldes det nye «hybrid laminar flow control»-systemet (HLFC).
Forkanten på både vertikalstabilistatoren og horisontalstabilisatorene på 787–9 utstyres med HLFC – et aktivt system som bidrar til å redusere turbulent luft i halepartiet og dermed redusere motstanden («drag»).
Etter det Teknisk Ukeblad tidligere har fått opplyst, bidrar dette systemet alene med å redusere drivstofforbruket med to prosent sammenlignet med 787-8.
Sammenlignet med 787–8 har 787–9 en større andel komposittmaterialer og noe endret vingedesign for å takle lasten av 20 tonn ekstra maksimal avgangsvekt.
- Bruker Boeing 777-200LR: Emirates overtok verdens lengste flyrute denne uka
Flys inn til fabrikken
På videoen kan vi se alle skrogseksjonene og vingene ankomme etter tur i en Boeing Dreamlifter til Paine Field ved sluttmonteringsfabrikken i Everett like nord for Seattle.
Dette fraktflyet, som er basert på B747-400, har et lasterom på hele 1 840 m3. Det er 500 m3 mer enn i kjempeflyet An-225, selv om sistnevnte kan frakte mer enn dobbelt så mye vekt.
Etter at nese- hale- og midtseksjon er satt sammen, monteres vingene på. Deretter løftes hele maskinen opp og får egne hjul å stå på.
Parallelt med at kabininnredningen settes inn kommer de to digre Rolls-Royce Trent 1000-motorene trillende.
- Airbus sin Dreamlifter-ekvivalent heter Beluga: Den flygende hvithvalen blir enda større
Flere prosenter
Trent 1000-C skal ha 0,4-0,6 prosent drivstoffbesparelse sammenlignet med B-versjonen.
På senere versjoner av 787-9 kan Norwegian og andre RR-kunder glede seg over ytterligere effektivisering når Trent 1000-TEN blir klar.
TEN, som står for «thrust, efficiency and new technology» skal være rundt tre prosent mer effektiv enn Trent 1000-B-motorene Norwegian har på sine eksisterende dreamlinere.
Denne motoren har hentet mye teknologi fra RR Trent XWB som henger under vingene på Airbus 350.
- Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing
29 787-9 til
Norwegian har tidligere anslått at 787-9 vil ha en rekkevidde som er om lag 450 nautiske mil (833 kilometer) større enn 787-8.
Dette vil bidra til å etablere nye ruter mellom Europa og Nord-Amerika, Sør-Amerika og Sørøst-Asia.
Norwegian har nå ni dreamlinere i langdistanseflåten: Åtte 787-8 og én 787-9.
I tillegg venter de på ytterligere 29 eksemplarer av 787-9.