Hva gjør denne Sea King-en så spesiell?
Jo, den har nettopp passert 15 000 flytimer.
Det er det bare tre andre Sea King-er som har klart tidligere, alle av dem er britiske.
Arbeidshest
Helikopteret med halenummer 062 er til daglig stasjonert på Sola.
Det var under et ambulanseoppdrag forrige mandag i 18-tida at det snart 40 år gamle flyet kunne feire rundt tall. Det ble feiret med kake.
– Det er en solid prestasjon at helikopteret har kommet opp i så mange flytimer. Sea King er en arbeidshest man kan stole på, sier Ole Johan Kjeserud, som er teknisk sjef for 330-skvadronen, til Forsvarets egne intranettsider.
Han legger til at det kreves mye å holde helikoptrene operative.
Motor-rekord
Selv om de fleste kunne ønske at Sea King-ene var pensjonert og erstattet av nyere materiell for lengst, er 15 000 flytimer et tall som både produsent og ikke minst dem som opererer og vedlikeholder helikoptrene på bakken og i lufta kan slå seg på brystet med.
En annen milepæl ble nådd i fjor, da en av de 35 norske Rolls-Royce Gnome-motorene ble den første i verden til å passere 10 000 timer i lufta.
Gnomen med lengst gangtid i verden har serienummer 550017 og sitter i Sea Kingen med halenummer 322 som er stasjonert på Rygge.
Les mer i denne artikkelen:
– Norge har verdens beste Sea King-motorer
Tok i ekstra
De tolv helikoptrene til 330-skvadron hadde per i forrige uke loggført til sammen 154 386,5 timer. I gjennomsnitt beregner man 400 flytimer i året per skrog.
Senioringeniør Åge Førsund i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) Luftkapasiteter har jobbet med Sea King i over 30 år. Han påpeker på intranettet at Sea King er et «sabla solid» helikopter bygget etter gamle styrkeberegningsmodeller.
– Man tok ekstra godt i når man skulle sikre flymaskiner før i tiden. Det har gjort at Sea Kingen er så solid, samtidig som det han ha ført til at helikopteret ikke er så raskt som det kunne vært og kan transportere mindre drivstoff eller gods, uttaler han på de interne nettsidene.
Etterkjøpt fire fly
Den norske redningstjenesten, 330 skvadron, har 12 Westland Sea King MK43B-helikoptre.
Den opprinnelige bolken på ti helikoptre ble anskaffet i 1972. To maskiner har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.
Under oppdrag har 330-skvadronen aldri mistet noen maskiner eller hatt alvorlige skader på sine besetningsmedlemmer.
Fra 13 til 20 nødstedte
Sea King skal som kjent erstattes av 16 helikoptre som etter siste plan skal leveres fra 2016 med begynnende driftsfase i 2018–2020.
Hva etterkommeren vil hete er fortsatt uvisst, men kravet til denne maskinen er at den må kunne hente 20 nødstedte i løpet av to timer 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen.
I realiteten betyr det at helikopteret må mestre å hente de nevnte 20 på to timer 270 nm fra basen, som er worst case-scenario nordvest for Lofoten, midt mellom basene Bodø og Banak.
150 nm fra grunnlinjen vil Sea Kingen maksimalt kunne ta med seg 13 passasjerer, ifølge erfaringstall fra 330-skvadronen selv.
Den store kabinen gjør Sea Kingen effektiv på kortere oppdrag. Men skal den hente full last, det vil si 22 passasjerer, er aksjonsradiusen redusert til kun 10 nautiske mil ut av grunnlinjen.
Maksimalradiusen til Sea King er cirka 220 nm. Da har den brukt cirka halvparten av drivstoffet. Hvor lenge helikopteret må hovre avgjør om den seks mann store besetningen får med seg én eller to nødstedte.
Les mer i disse artiklene fra de siste tre-fire månedene:
Presser gjennom helikopterkjøp før valget
Trosser eksterne råd til helikopterkjøp
– Regjeringen feilinformerer om redningshelikopter
Krever mer enn én helikoptertype