SAMFERDSEL

Selvreparerende veier skal ha 30 prosent lenger levetid enn dagens - med ny metode

Felles europeisk prosjekt skal få ned vedlikeholdskostnadene til vei.

Om alt går etter planen kan veidekker få opptil 30 prosent lengre levetid dersom metoden med selvreparasjon ved hjelp av induksjonsvarme fungerer så godt som foreløpige tester viser.
Om alt går etter planen kan veidekker få opptil 30 prosent lengre levetid dersom metoden med selvreparasjon ved hjelp av induksjonsvarme fungerer så godt som foreløpige tester viser. Bilde: Truls Tunmo
28. aug. 2016 - 19:32

Ved å tilføre strømledende fiber i asfalten før den legges og kjøre over den med oppvarmende utstyr skal veien kunne reparere seg selv. 

Det er målet, om alt går som det skal i EU-prosjektet Heal Road

Om alt går etter planen, skal metoden kunne øke veidekkers levetid med opptil 30 prosent. 

Økende slitasje

Bakgrunnen for prosjektet er den stadig økende mengden tungtrafikk på europeiske veier.

I kombinasjon med klimaendringer forventes det stadig mer slitasje på veinettet. Det skriver Vegnett.no.

Prosjektet delfinansieres av Statens Vegvesen, og sjefsingeniør i Vegvesenet Rabbira Garba Saba, mener resultatene kan få stor betydning også for norske veier. 

– Prosjektet går ut på å lage asfalt som reparerer seg selv ved hjelp av varme. En rekke laboratorieforsøk har vist at teknologien fungerer, så nå er vi spente på å se storskalaforsøk, så vi kan vurdere om dette er noe for norske veier, sier han. 

Videre testing

Saba forklarer at det er flere aspekter som må vurderes før metoden kan bli til virkelighet. 

– For det første må den testes i stor skala. Videre må man vurdere om metoden er hensiktsmessig når det kommer til både økonomi og miljø, sier han. 

Men legger til at prosjektgruppen går ut fra at metoden vil kunne få ned dagens vedlikeholdskostnader. 

– Man antar at det blir mindre vedlikeholdskostnader med denne metoden enn i dag, men det må gjøres skikkelige livsløpsanalyser av asfalten før man kan gi noe endelig svar på dette, sier han. 

Unngår større sprekker

Metoden forutsetter strømledende partikler i asfalten, og vil dermed ikke kunne benyttes på noe asfalt vi har i dag. 

Den vil heller ikke kunne reparere store sprekker. 

– Man ser for seg at asfalten bør varmes opp allerede etter noen år, når de første sprekkene begynner å danne seg. Om man videre fortsetter å varme asfalten opp så den reparerer seg selv mens sprekkene er på mikrostadie vil man unngå store sprekker og dermed forlenge dekkenes levetid, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.