Et mulig gassrør ligger langt fram i tid. Dersom Statoil velger å følge de opprinnelige planene for LNG-fabrikkens andre produksjonslinje, vil dette anlegget kunne stå klart i 2018.
Ingen garanti
Dersom det blir rørgass, så vil dette forskyves med flere år.
– Vi har ingen garanti for at det er ledig kapasitet i Åsgard Transport i 2020. Det kan jo hende at det oppdages mer naturgass i Norskehavet som skal inn i dette transportsystemet innen den tid, sier Øivind Nilsen.
Selv om Statoil vurderte et gassrør, var overraskelsen stor da utenriksminister Jonas Gahr Støre kom inn på dette under Petro 2011-konferansen i Harstad.
Derfor fikk navnet umiddelbart navnet "Størerøret".
Må ha mer ressurser
Erfaringer viser at et slikt rør må ha en transportkapasitet på minst 100 millioner Sm 3 daglig.
Det innebrærer at det må påvises mer ressurser på norsk sokkel i Barentshavet for at det skal bli en realitet.
– Min erfaring er at det er vanskelig å planlegge for hva som kommer til å skje i framtiden. Bare se på LNG-fabrikken her. Vi ble etablert for å eksportere LNG til Cove Point I USA, men slik situasjonen er nå, så går det kun en årlig last dit. Mye av gassen går til Europa, men mer og mer havner i Asia på grunn av høyre priser. En LNG-last til Asia prises nå i området 250 og 300 millioner kroner, sier han.
– LNG er etterspurt. Vi ser at flere land ønsker alternative forsyningskilder for gass, og at LNG er et fleksibelt alternativ, sier Øivind Nilsen.
Les også: – Snøhvit er verdens beste LNG-fabrikk