STAVANGER: Teknisk Ukeblad møter teknologisjefen i Shell i Stavanger hvor han er på jakt etter nye teknologier som kan gjøre boring og produksjon mer effektiv og miljøvennlig. Det engelsk-nederlandske gigantselskapet regnes av mange som verdens fremste på teknologiutvikling. Nå skal det satses mer enn noen gang fordi bransjen snart får problemer med å mette en energisulten verdensbefolkning.
– Energietterspørselen kommer nærmest til å eksplodere etter hvert som verden kommer ut av den finansielle krisen. Jeg vet ikke nøyaktig når, men det kommer et punkt hvor behovet for mer energi blir så stort at politikere vil legge fra seg tanken om å erstatte fossil energi med fornybar energi.
Må bli renere
Han forteller at en voldsom vekst i den globale etterspørselen er utgangspunktet for Shells satsing på forskning og teknologiutvikling.
– Enten man liker det eller ikke, vil energibehovet tvinge oss til å gjøre stadig vanskeligere og mer ekstreme ting. Dette krever et veldig sterkt teknologifokus. Vi må øke utvinningen av eksisterende felt. Vi må løse de teknologiske utfordringene på dypt vann og i reservoarer med høyt trykk og høy temperatur. Vi må bore i arktiske områder. Og det vil være økende behov for ukonvensjonelle ressurser som oljesand og skifergass. Vår jobb blir å løse dette på en ren og effektiv måte, sier Schotman.
Olje fra knust stein
Shell legger også mye ressurser inn i skiferolje. Kommersiell produksjon av skiferolje har til nå bare foregått i lite omfang på grunn av miljøulempene og den store økonomiske risikoen som er forbundet med slik produksjon.
– Jeg er rimelig sikker på at dette blir det neste store satsingsområdet, selv om det fremdeles er mange teknologiske utfordringer som må løses. Mange har en oppfatning om at det hovedsakelig er Shell som satser på skiferolje, men det er feil. Alle de store aktørene jobber med dette. Men enkelte selskaper har valgt andre kommunikasjonsstrategier enn oss.
– Hva tror du om Norges posisjon i fremtidsbildet du tegner?
– Norge vil ha en sentral posisjon innen petroleumsproduksjon i lang tid fremover. Den høye kompetansen og kreativiteten dere har utviklet her, vil bære frukter i mange år fremover, både når det gjelder eksport av teknologi, men også til egen produksjon. Det er fremdeles mange utfordringer på norsk sokkel – som for eksempel på dypt vann og i arktiske strøk.
Skal være teknologiledende
Schotman har vært leder for teknologi og innovasjon i Shell i litt over ett år. Han er klar på at Shell skal styrke sin posisjon som det ledende teknologiselskapet i bransjen.
– Vår konsernsjef Peter Vosler sier alltid i sine taler at Shell skal være det mest innovative selskapet i bransjen. Det høres kanskje litt kjepphøyt ut, men jeg mener vi er industriledende innen teknologiutvikling. Min jobb er å sørge for at vi blir enda bedre.
– Vi trenger ikke nødvendigvis å gjennomføre alt internt i selskapet. Det foregår enormt mye innovasjon der ute og det ville vært en stor tabbe å ignorere muligheten som ligger i dette. Derfor har vi inngått mange allianser med industrien og forskningsmiljøer. Min avdeling jobber med å identifisere teknologier som kan komplementere våre egne løsninger og åpne nye muligheter.
I tillegg har vi et program som vi kaller «Game Changer». Her kan hvem som helst med gode ideer sende dem inn og få dem vurdert. Vi garanterer tilbakemelding innen et par dager. Dersom ideen virker lovende for oss, blir det startet et prosjekt som ser nærmere på den, sier Schotman.