Det vil den internasjonal shippingorganisasjon International Chamber of Shipping (ICS) bruke for alt det er verdt for å slippe CO2-tiltak innen skipsfart.
Ifølge ICS leverer skipsfarten allerede karbonnøytral transportvekst.
Tall fra FN-organisasjonen IMOs Green House Gas Study 2014, viser at internasjonal skipsfart bidrar til 2,2 prosent av de globale CO2-utslippene. Det er en nedgang fra 2,7 prosent i 2007.
Les også: – Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha
Selvskryt
ICS har laget en egen rapport, Delivering CO2 Emission Reductions: Shipping is Part of the Solution, der de hevder å være en løsning foran klimaforhandlingene senere i år.
ICS slår seg på brystet.
– Dette er reelle reduksjoner gjennom bedre drivstoffeffektivitet, ikke gjennom virtuell nedgang på grunn av klimakvoter, sier generalsekretær Peter Hinchliffe i ICS i en pressemelding.
Han sier at med større skip, bedre motorer, mer LNG som drivstoff og bedre flåtestyring, vil industrien innen 2050 reduserer utslippene med 50 prosent.
Les også: Disse fem prosjektene skal gjøre norsk skipsfart mer miljøvennlig
Frykter Paris-pålegg
ICS har imidlertid merket seg at forventningene og kravene til shippingbransjen vil bli større og kulminere i tøffere utslippsgrenser og flere konkrete tiltak på FNs klimatoppmøte i Paris i desember.
Internasjonal skipsfart og luftfart omfattes ikke av FNs klimamål. Sterke krefter, blant annet i EU, jobber for å inkludere de to næringene.
ICS setter derfor mye inn på å kjempe imot tøffere krav.
Like konkurransevilkår
Maritim bransjeforening i Norsk Industri ser ikke at miljøkrav er negativt for rederier.
– Vi i verfts- og utstyrsnæringen er for strenge miljøkrav såfremt disse er internasjonale, slik at konkurransen ikke vris. IMO er det beste organet for å sikre like krav, sier Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef i Norsk Industri.
Han tror tøffere krav er til norske bedrifters fordel.
– Strenge krav betyr etterspørsel etter mer avansert teknologi, og det er vi best på, sier Gørvell-Dahll til TU.
Bløffer
WWFs skipsfartsekspert, Lars Erik Mangset, er glad for at utslippene fra shipping er redusert fra 885 millioner tonn Co2 i 2007 til 796 millioner tonn i 2012.
– Det ICS unnlater å si, er hvorfor. Under finanskrisen gikk veldig mange over til «slow steaming», altså redusert fart. Samtidig steg oljeprisen og dermed gikk drivstoffkostnadene opp. Det ble mer fokus på drivstofføkonomi, sier Mangset.
Les også: Rotorseil sparer inntil 20 prosent drivstoff
Fakta
Han viser til den samme rapporten ICS henter sine tall fra. Der står det:
- I løpet av 2007–2012 har det vært en latent utslippsøkning i internasjonal skipsfart. Det betyr at hvis/når markedsforholdene går tilbake til normalen, så vil de samme skipene som førte til en relativt utslippsreduksjon, medføre en relativ utslippsøkning vis-à-vis 2007 nivået.
- I løpet av 2007–2012 ble farten til skipene redusert med 12 prosent sammenliknet med "design speed", med en gjennomsnittlig reduksjon i drivstofforbruk på 27 prosent. I noen oljetanksegmenter ble utslippene redusert med over 50 prosent i denne perioden, og noen segmenter innenfor container reduserte utslipp med 70 prosent. Men – disse segmentene hadde det særlig vanskelig i denne perioden og vil, hvis markedsforholdene går tilbake til gamle nivåer – øke sine utslipp.
Paris-påvirkning
Mangset sier at utspillet til ICS er godt timet før COP i Paris, der flere har påpekt behovet for å inkludere IMO og internasjonal shipping i klimaforhandlingene.
– ICS bruker store ressurser på aktivt å motarbeide enhver regulering av CO2. At ICS derfor kommer med dette utspillet er ikke overraskende og føyer seg i rekken av hva vi har lært å forvente fra organisasjonen, sier Mangset.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene
Utslipssøkning 50-150 prosent
Han er også opptatt av at ICS underkommuniserer IMOs påpekning av framtidsscenarioer for internasjonal shipping, som gjør at FN vil stille krav til skipsfarten.
– Under et «business as usual-scenario» vil de absolutte utslippene øke med 50 til 150 prosent innen 2050, skriver IMO i en annen rapport om drivhusgasser. Selv med ytterligere tiltak enn hva vi har, vil utslippene fortsette å øke. Studien viser at selv større endringer i fuel-miksen har en begrenset effekt på å redusere klimagassutslipp under forutsetningen om at fossile brensler fortsetter å være dominerende, inklusive LNG, sier Mangset.