Med ferske erfaringstall fra batterifergen Ampere, har Siemens i hele sommer gått gjennom og regnet ut hvor det kan være både teknisk mulig og lønnsomt å bytte ut dieselferger med batteri eller kombinasjon diesel/batteri eller gass/batteri.
Av Norges 180 ferger på 112 fergestrekninger, kan 127 erstattes med ferger som enten er helelektriske eller hybride. Brutt ned på detaljer, er det 84 ferger på 61 strekninger som kan kjøres på batteri.
Ytterligere 43 ferger på 32 strekninger egner seg for hybridferger der batterier kombineres med vanlig diesel eller gass. (Se nederst i artikkel for oversikt over alle sambandene.)
Mitt skip er lastet med:Mitt skip er lastet med...skip
Rapport og seminar
Siemens og Bellona legger fram en rapport under Arendalsuka fredag der dette kommer fram. Rapporten følges opp med et seminar og diskusjon om hvordan fergene kan bli 100 % elektriske.
Både miljøregnskapet og økonomien kommer godt ut av en omlegging til batteridrevne og hybride ferger. Ferger står for ca. 400.00 tonn CO2-utslipp i året. Siemens og Bellona mener batteri- og hybridomlegging kan redusere utslippene med 300.000 tonn.
Les om batterifegen Ampere: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt
Tatt med «alt»
Salgsdirektør Odd Moen i Siemens sier at en investering i nye batteriferger og infrastruktur, det vil si kaianlegg med ladepunkter, omformere og framføring av 2,2 kV nett der det er nødvendig, vil være nedbetalt i løpet av fem år.
– Vi har gått veldig systematisk til verks, sett på hver enkelt fergestrekning og hvert enkelt skip. For overfarter på inntil 35 minutter, 10 minutter landligge for klattlading og med minst 20 anløp i døgnet, vil batteriferge være godt egnet. Da har vi tatt data fra Ampere og skalert opp og ned i størrelse til erstatning for den fergen som går der i dag. Da kan 84 dieselferger erstattes, sier Moen til TU.
For å komme fram til at 32 fergesamband kan legges om til hybridløsninger, har Siemens og Bellona sette på strekninger over 35 minutter og med en driftsprofil hvor hybridløsning vil passe inn. Det vil kreve at 43 ferger bygges om og installerer batterier.
Les om hybridombyggign av fire ferger: Miljøvernerne jubler over denne ferga
Studentarbeid
Siemens har brukt en gruppe masterstudenter på sommerjobb til å lete høyt og lavt for å finne alle nødvendige data for å lage en grundig analyse. Data om hvert skip er lagt inni regneark, fergekaier og strømtilførsel sjekket og kart over høyspentnett gransket, og priser for å bygge ut innhentet.
– Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, sier Moen.
Les også: Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen
Koster ekstra
Dersom 84 ferger dieselferger skal byttes ut med rene batteriferger, vil ekstrakostnaden bli på 3,5 milliarder kroner, sammenlignet med nye dieselferger. I ekstrakostnadene er det tatt med utgifter til blant annet elektrisk infrastruktur, ladeløsninger, batterier, elektrisk fremdriftssystem og nye ferger i aluminium.
Ferger har normalt 30 års levetid. Basert på 10 års driftstid vil de 84 fergene totalt få redusert sine driftskostnader med 700 millioner kroner i året. Da er ekstrakostnaden nedbetalt på fem år, som tilsvarer den vanlige kontraktstiden på anbudene.
Les også: Nå åpner den kraftig oppgraderte Suez-kanalen
Bør ha offentlig infrastruktur
Bellona og Siemens påpeker at infrastrukturutbyggingen bør være et offentlig anliggende, og ikke legges på fergeselskapet som vinner anbudet. De må i så fall ta høyde for at investeringen er nedbetalt på fem år.
– Det er urimelig og hemmer overgangen til nullutslippsferger. Stat og fylke bør sørge for standardanlegg ved kaiene, og ha samme krav til fergene og ladesystemer. Da vil rederiene kunne benytte de samme ferger når de skal gi bud på andre fergestrekning. Det gir forutsigbarhet, sier Moen.
I dag blir nye ferger bygget etter spesifikasjoner som skal tilfredsstille ett samband. Mister rederiet anbudet etter fem år, kan ikke fergen gå rett inn i en annen kontrakt. Eventuelt vil det bli vanskelig or ny tilbyder å konkurrere med rederiet som allerede har ferger tilpasset sambandet.
Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»
Vegvesenet følger opp
Edvard Thonstad Sandvik i Statens vegvesen var denne uka på ferie og har ikke lest rapporten, men kjenner innholdet. På generelt grunnlag skriver han i en e-post til Teknisk Ukeblad at Vegvesenet naturligvis skal følge målsettingen i regjeringserklæringen og anmodningsvedtaket fra Stortinget om å benytte nullutslippsteknologi eller lavutslippsløsninger der det er mulig.
– Før alle riksvegferjeanbud analyserer vi mulighetsrommet før vi lager en blanding av krav og incitamenter for å få inn teknologien Stortinget og regjeringen ønsker, skriver han i e-posten.
Statens vegvesen har ansvar for 17 riksvegsamband, mens fylkeskommunene styrer anbudene i sine samband. Odd Moen håper fylkeskommunene følger godt med på anbefalingene til Statens vegvesen.
Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor
Kinderegg
Dataene i Siemens og Bellonas rapport blir tatt imot med positive bifall fra blant andre NCE Maritime Clean Tech og DNV GL. Klasse- og sertifiseringsselskapet har også laget rapport om muligheter for batteridrift på fergestrekninger, men med noe lavere anslag.
Konserndirektør Bjørn Kj. Haugland i DNV GL synes det er veldig interessant at Siemens har kommet fram til at enda flere fergesamband kan bli lønnsomme med batteridrift. Han kaller det et kinderegg som må utnyttes. Mange ferger og skip i nærskipsfart er modne for utskifting.
MåletMålet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip
Kan utnytt teknolgisk forsprang
-Siemens bekrefter det vi har stor tro på. Deres tall har stor troverdighet ettersom de kan basere seg på reelle data og erfaringer med Ampere. Nå har norsk maritim industri et forsprang. Vi må forte oss og benytte anledningen til å bytte ut eldre ferger og gamle skip i nærskipsfart mens vi har kompetanse og verftene har ledig kapasitet, sier Haugland.
Det er leder for NCE Maritime Cleantech, Hege Økland, helt enig i.
– Det er viktig at Statens vegvesen og fylkeskommunene som skal sette ut fergeanbud biter seg merke i dette. Batteriteknologien industrialiseres og blir mer og mer brukt maritimt. Framtida er elektrisk, vi trenger ikke gå om biofuel for å kutte kraftig i utslipp fra fergetrafikken, sier Økland til TU.
Les også: «Rundt 25.500 hestekrefter jobber. Det begynner å vibrere i dørken under oss»
Samband egnet for batteridrift*
Andabeløy – Abelsnes
Arasvika – Hennset
Aukra – Hollingsholmen
Bognes – Skarberget
Brattvåg – Dryna
Breistein – Valestrandfossen
Brekstad – Valset
Buavåg – Langevåg
Eidsdal – Linge
Festvåg – Misten
Festøya – Solavågen
Flakk – Rørvik
Forøy – Ågskardet
Gjermundshavn – Varaldsøy
Haldorsneset – Daløy
Halhjem – Våge
Halsa – Kanestraum
Hareid – Sulasundet
Hattvol – Venjaset
Hella – Dragsvik
Hjelmeland – Nesvik
Hofles – Geisnes
Horn – Anddalsvåg
Husavik – Sandvikvåg
Isane – Stårheim
Jektevik – Hodanes
Jondal – Tørvikbygd
Klokkarvik – Hjellestad
Krokeide – Hufthamar
Kvanne – Rykkjem
Larsneset – Åram
Lavik – Oppedal
Leirvåg – Sløvågen
Lekneset – Sæbø
Levang – Nesna
Lote – Anda 2
Mannheller – Fodnes
Melbu – Fiskebøl
Molde – Vestnes
Mortavika – Arsvågen
Moss–Horten
Måløy – Oldeide
Refsnes – Flesnes
Sand – Ropeid
Sandessjøen – Bjørn
Sandvika – Edøya
Seivika – Tømmervågen
Skei – Gutvik
Skånevik – Utåker
Solholmen – Mordalsvågen
Stornes – Bjørnerå
Storstein – Lauksundskaret
Stranda – Liabygda
Svelvik – Verket
Sølsnes – Åfarnes
Vennesund – Holm
Volda – Folkestad
Volda – Lauvstad
Ølhammeren – Seierstad
Ørsneset – Magerholm
Årvika – Koparneset
*Forutsetter inntil 35 minutter overfart, minst 20 anløp og ca. 10 minutters landligge for hurtiglading ved hvert anløp. Kilde: Siemens
Samband egnet for hybriddrift (diesel- eller gasselektrisk med batteri)*
Askvoll – Gjervik
Belvik – Vengsøy
Bodø – Moskenes
Bodø – Værøy
Bognes – Lødingen
Dagsvik – Mosjøen
Drag – Kjøpsvik
Finnøya – Sandøya
Frøyasambandet
Geiranger – Hellesylt
Halhjem – Sandvikvåg
Hansnes – Skåningsbukt
Horn – Igerøy
Horsdal – Sund
Igerøy – Tjøtta
Kaljord – Hanøy
Kilboghamn – Jektvik
Kinsarvik – Kvanndal
Krakhella – Rysjedalsvika
Lyngseidet – Olderdalen
Molde – Sekken
Nesna – Nesnaøyene
Nordnesøy – Kilboghamn
Onøyan – Stokkvågen
Ranavik – Skjersholmane
Skjeltene – Haramsøya
Stangnes – Sørrolnes
Søvik – Herøy
Tjøtta – Forvik
Øksfjord – Bergsfjord
Øksfjord – Hasvik
Ørnes – Meløysund
*Forutsetter over 35 minutters overfartstid og driftsprofil som gjør hybrid lønnsomt. Kilde: Siemens