HAMBURG: Rett før påske gikk norsketablerte Sway Turbine AS konkurs etter mange års arbeid med å virkeliggjøre det som ville blitt verdens største havvindmølle.
Sway Turbine skulle få en kapasitet på 10 MW, og men selskapet lyktes ikke i å finne industripartnere som kunne finansiere kvalifiseringsløpet til teknologien.
Sjef for Siemens Energys vindkraftsatsing, Markus Tacke, er imidlertid klar på at Siemens neste havvindturbin blir på 10 MW.
Tacke mener en 10 MW-turbin vil være et naturlig skritt videre etter konsernets satsing på 6 MW girløse havvindturbiner, som allerede er installert i europeisk farvann, og vil bli brukt i en rekke nye europeiske havvindparker
– Etter å ha operert med vår 6 MW-turbin en stund ser vi at et naturlig neste skritt vil være en 10 MW-turbin. Det er langt fram, men dette er neste steg i teknologiutvikingen, sier Tacke til Teknisk Ukeblad.
Les også: GE «opererer» rotorbladene på vindturbinene sine
2020
De siste årene er det lansert stadig større vindmøller som skal øke lønnsomheten av vindkraftproduksjonen til havs.
Små økninger i turbinens såkalt sveipede areal, det vil si hvor stort område turbinens rotorblader dekker, utløser en betydelig økning i turbinens ytelse, slik at man kan kan bygge mer effektive vindparker eller installere færre turbiner.
Færre turbiner reduserer antall fundamenter og kabler.
Utfordringene med å oppskalere vindturbiner er imidlertid mange, blant annet må turbinens materialbruk og vekt reduseres.
– Når har dere en 10 MW turbin klar?
– Grovt estimert kan vi klare 2020. Absolutt ikke før da, og det kan bli snakk om etter 2020, sier Tacke til Teknisk Ukeblad.
– Jobber dere aktivt med en 10 MW i dag?
– Jeg tror mange selskaper jobber med dette nå. Dette er det neste logiske steget for neste generasjon havvindturbiner, sier Tacke.
Les også: Statoil vurderer å bygge havvindpark i Danmark
Omvei
I januar satte MHI Vestas, det dansk-japanske samarbeidet mellom Vestas og Mitsubishi Heavy Industries, opp en 8 MW turbin (V164) på danskenes nasjonale teststasjon for vindturbiner på Østerild.
MHI Vestas har sagt at de kan serieprodusere V164 fra 2015 dersom det kommer et tilstrekkelig antall ordre. Dong Energy har allerede annonsert at de ønsker gigantturbinen til utvidelsen av Burbo Bank havvindpark utenfor den engelske vestkysten.
Tacke mener imidlertid Vestas tar en omvei når de velger å satse på 8 MW når teknologien for 6 MW har vist seg å fungere i praksis.
– Vestas jobber med en 8 MW-turbin. Vi tror ikke det er en god ide. Vi har en kvalifisert 6 MW ute på markedet i dag, og det neste logiske steget er 10 MW når du ser på teknologiutviklingen, sier Tacke til Teknisk Ukeblad.
Når det kommer til Sway Turbine AS' mislykkede forsøk på å realisere en 10 MW havvindturbin, sier Tacke følgende.
– Der er forståelig at aktører forsøker å lansere en 10 MW-turbin, men det er mye som skal klaffe for å få det til å skje. Du kan alltids bygge en, men det må skje kostnadseffektivt. Det er utfordringen, sier Tacke til Teknisk Ukeblad.
Les også: Nå sier leverandørindustrien nei takk til havvind
Viktig signal
Johan Sandberg, globalt ansvarlig for offshore fornybar energi i DNV GL, mener Siemens sender et viktig signal til havvindindustrien når de varsler at deres neste havvindturbin blir på 10 MW.
– Det er veldig bra nyhet. Det gir industrien en viktig signal og tiltro til fortsatt vekst når en såpass tung aktør som Siemens velger å gå den veien. Jeg mener valget er helt riktig, industrien kan ikke fortsette med å bare vokse noen få MW av gangen, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.
20 MW
Mens noen mener havvindturbiner ikke bør bli kraftigere enn 10 MW, blant annet av hensyn til vekt og transporten av de enorme turbinbladene, mener andre grensen først går ved det dobbelte.
I 2011 ble det utgitt en rapport som tok for seg designutfordringer og løsninger for svært store vindturbiner. Den konkluderte med at det er mulig å realisere en havvindturbin på 20 MW.
– Hva som egentlig er øvre turbinstørrelse er vanskelig å svare på. Det er mange faktorer som må med i beregningen. Men uten å være en tung turbinekspert vet jeg at en begrensende faktor vil være hastigheten på bladtoppene. Den bør ikke overskride 90-100 m/s. Høyere hastighet gir mye slitasje, erosjon, vibrasjoner og generelt mange problemer å håndtere. Det blir som å kjøre 350-400 km/t 10-12 timer i døgnet i 25 år, sier Sandberg, og supplerer:
– Kan man da bygge en stor turbin med en bladhastighet begrenset til 90-100 m/s? Da får du mindre tid på året der du faktisk produserer den mengden kraft du har i generatoren. Der ligger diskusjonen, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.
Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind
Les også:
Dette er de rådende verdensrekordene i fornybar energi
Derfor gikk Sway Turbine konkurs