Søndag oppstod en gasslekkasje på Njord-plattformen, og Statoil har stengt ned all produksjon fra innretningen frem til årsaken er kjent.
Det var under et forsøkt på å starte opp produksjonen på Njord hendelsen oppstod. Produksjonen fra Njord-feltet har nemlig vært stengt siden 1. april, da det ble oppdaget innvendige lekkasjer på en spesiell type fleksible stigerør.
Les også: Stans på Njord etter gasslekkasje
Lørdag 9. april oppstod også en lekkasje på Visund-innretningen, da produksjonen skulle stenges ned for inspeksjon av stigerørene. Stigerørene på Visund -innretningen er nemlig av samme type som på Njord.
Ptil er nå i gang med granskning av hendelsen på Visund.
Les også: Gasslekkasje på Visund-plattformen
Inger Anda i Petroleumstilsynet (Ptil) sier til Teknisk Ukeblad at de ikke betrakter hendelsen på Njord som alvorlig isolert sett. Men i lys av lekkasjen på Visund-feltet for kort tid siden, vil Ptil ta Njord-lekkasjen med i granskningen av Visund.
Henger sammen
Klokken 11 i dag hadde Statoil møte med Ptil for å gi mer informasjon om hva som har skjedd på Njord.
– Disse to hendelsene henger sammen med stigerørsproblemene som ble avdekket før påske. Nøyaktig hvordan de henger sammen og hvordan vi vurderer hendelsene er noen av de viktigste punktene vi tar med oss i granskningen, sier Anda.
Sikkerhetskritisk utstyr
– Frykter dere at omfanget av stigerørsproblemene er større enn antatt?
– Det vil være naturlig, i en industri som petroleumsvirksomheten, når en avdekker et mulig problem med en teknisk komponent, at man sjekker for problemer med tilsvarende utstyr. Det er riktig fremgangsmåte. Det er viktig å jobbe med et føre-var prinsipp i bunn når en oppdager slike problemer. Dette er sikkerhetskritisk utstyr. Stigerørene er navlestrengen mellom brønnen og innretningen, sier Anda.
Falske sertifikater
Også stigerørene på Veslefrikk, Snorre A og Åsgard A og B skal granskes som følge av hendelsen på Visund. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, har det blitt brukt stigerørskomponenter med falske materialsertifikater på Visund-feltet.
Les også: Statoil og Ptil gransker juks: Avslørte falske sertifikater på Visund
Ikke falske materialsertifikater på stigerøret
Etterslep
I fjor ble det kjent at Statoil hadde et stort etterslep på vedlikeholdsarbeidet, med 34.500 timer bak skjema. Ifølge DN.no hadde selskapet over 1.000 ugjorte vedlikeholdsjobber av utstyr som er viktig for sikkerheten.
Leder for Tekna i Statoil og sivilingeniør Ingrid di Valerio, tror ikke mangel på vedlikehold nødvendigvis er årsaken til stigerørsproblemene.
Noe usannsynlig
– Det høres noe usannsynlig ut. Stigerør er ferdig produsert i fabrikk, og dette er slitasjedeler som har sin levetid. Det foretas jevnlige inspeksjoner, og eventuelt slitte stigerør eller tilhørende deler blir skiftet ut når det nærmer seg tiden for det. Jeg tror dette har mer å gjøre med hvordan stigerørene driftes, sier di Valerio.
Hun forklarer de hyppige problemene og lekkasjene med at flere stigerør kan ha blitt bestilt samtidig til flere felt.
Løpende informasjon
– Det virker som det er en del utskiftinger som må gjøres i disse dager, og en del installasjoner har begynt å bli gamle, sier di Valerio.
Ptil vil få løpende informasjon fra Statoil om status rundt stigerørsproblematikken, og Ptil roser Statoil for måten de har håndtert situasjonen på.
Ukjent problem
– Vi vet at Statoil har tatt denne situasjonen på alvor, og har iverksatt videre undersøkelser. Det er riktig av Statoil å bruke ressurser på å kartlegge problemene rundt stigerørene, sier Anda.
Det er foreløpig uklart hva som konkret er problemet med stigerørene.
Statoil og Ptil gransker Visund parallelt