Skipet skal bygges med Rolls-Royce UT 776 WP design.
Verftet bygger allerede et tilsvarende skip for Simon Møkster, med levering i august i år.
Design og utstyr
Rolls-Royce lever i tillegg til design også en omfattende utstyrspakke.


Den består av hovedmaskineri, Azipull-propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon- og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri inkludert ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten samt tørrbulkanlegg.
Rolls-Royce sin kontrakt er verdt 110 millioner kroner.
Les også: Vard planlegger kjempeskip for Solstad
Norske forhold
Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i Nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009 brannslukningsutstyr (FiFi II).
Det vil også bli utstyrt med Rolls-Royce Unified Bridge, som vil gjøre skipsbroen til den mest moderne som finnes i dag.
Skroget har den nye Wave-piercing-designen til Rolls-Royce.
Skipet skal leveres i 2016. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og har et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.
Simon Møkster var først ute med å bestille den nye broløsningen, Unified Bridge, til skipet som leveres i august.
I forrige uke meldte Rolls-Royce at Volstad Shipping også velger Unfied Bridge.
Dagens kontrakt blir dermed den tredje for det nye brokonseptet. Det er lagt vekt på forenkling, god oversikt og ergonomi.
Les også:
Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi
Fire Ulstein-rugger bygges i Japan
Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste