Nå utsetter Singapore Airlines (SIA) sine A380-flyginger, melder flyselskapet på sine egne nettsider .
SIA er den største A380-operatøren med 11 fly i flåten, og var dessuten lanseringsselskap for flytypen i 2007.
Skadet vingen
Ingen ble skadd da et av australske Qantas' Airbus A380 måtte nødlande i Singapore torsdag.
Nødlandingen skjedde etter at en av motorene havarerte. Feilen begrenset seg ikke til motorhuset, men må ha vært eksplosjonsartet. Det er funnet deler av både deksel og muligens et av turbinhjulene på bakken, mens deler av motoren påførte skader på vingen.
Årsaken til at Rolls-Royce Trent 900-motoren feilet er naturligvis ennå ikke kjent. Airbus sier at et team med eksperter er på vei til Singapore nå for å bistå med å granske flyet som siden september 2008 har loggført 8 165 flytimer fordelt på 831 flygninger.
Ekstrasjekk
Etter at SIA først varslet at de ville fly videre som vanlig, gjennomføres det nå føre var-tiltak:
– Vår motorprodusent Rolls-Royce og flyprodusenten Airbus har rådet oss til å gjennomføre en teknisk gjennomgang av våre A380-er. Dette fører til at alle våre flyginger med denne flytypen nå utsettes, melder selskapet.
SIA og Qantas er sammen med Lufthansa de tre selskapene som benytter RR-motorer på sine A380.
Lufthansa har så signalisert at de inntil videre flyr videre som normalt med sine to A380.
Emirates og Air France flyr med GP 7200-motorer fra Engine Alliance (eies av General Electric og Pratt&Whitney med halvparten hver).
Singapore Airlines har selv opplevd noen problemer med A380, blant annet en motorstans, men av mindre alvorlig karakter enn Qantas-hendelsen i dag.
Les også: Trøbbel for superjumboen