Det norske føler seg trygg på at Singapore-verftet SMOE leverer dekket til Ivar Aasen til avtalt tid, kost og pris.
Kontrakten til SMOE, et datterselskap av Sembcorp Marine, er på ca. 4 milliarder kroner. SMOE skal stå for engineering, innkjøp og bygging.
![Teknisk Museum](https://images.gfx.no/80x/2872/2872884/TM_logo20_primaer_black.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy330,cw3000,ch1000,2000x/2869/2869673/816A0792.jpg)
Plattformdekket til Ivar Aasen blir på 13.700 tonn.
Les også: Fant opptil 37 millioner fat olje
Vågalt
Norsk Industri advarer oljeselskapene mot å bygge i Asia dersom de vil unngå tids- og kostnadssprekker.
- Jeg skjønner ikke at oljeselskapene tør å ta sjansen, sa bransje- og industripolitisk direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad da Konjunkturrapporten ble lagt fram onsdag.
Avfeier tvil
Kommunikasjonsdirektør Torgeir Anda i Det norske frykter ikke verken tids- eller kvalitetsproblemer, slik en del andre prosjekter med leveranser fra Asia har opplevd.
- Vi kan ikke skjære alle utenlandske verft over én kam. Vi har gjort grundige vurderinger av SMOE og deres leveringsevne og sett på referanseprosjekter, sier Anda til Teknisk Ukeblad.
Les også: Lundin er klar for sin største test
Ruster opp prosjekt
Han opplyser at engineering i hovedsak vil bli gjort i London av Wood Group Mustang.
- Vi bygger opp organisasjonen for å følge opp prosjektet, sier Anda.
Det norske søker etter 19 nye medarbeidere. Rundt 180 personer vil følge opp Ivar Aasen-byggingen.
Ny kontrakt ut?
Kværner var med og bød på Ivar Aasen-dekket, men tar tapet med fatning.
- Vi har en rekordstor ordrebok og skal fokusere på de kontraktene vi har og levere dem på tid og pris og god kvalitet, sier kommunikasjonsdirektør Mariken Holter til Teknisk Ukeblad.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Historisk resultat – ingen andre har oppnådd det samme](https://images.gfx.no/1000x333/2870/2870073/998-23679625_IS25-Olivier-Blum_banner_GMA_800x450.jpg)
Det norske skal neste fredag offentliggjøre hvem som skal levere understellet. Plattformen skal installeres på 112 meters dyp i Nordsjøen.
Administrerende direktør Erik Haugane sier ifølge en pressemelding at Singapore-kontrakten er en milepæl i Ivar Aasen-utbyggingen.
Les også: Norske bedrifter blir enda mer avhengige av oljeindustrien
Følger plan
I 2016 skal produksjonen starte.
- Dette er en betydelig kontrakt, og viktig både for Ivar Aasen-utbyggingen og for Det norske som selskap. Når denne kontrakten nå er på plass bekrefter det at prosjektet har en framdrift som planlagt. Vi er fornøyd med å få en solid kontraktspartner som kan levere etter plan både når det gjelder pris og tid.
Produksjonsboringen på Ivar Aasen skal utføres av Maersk. Det danske selskapet har bestilt en ny jack-up-rigg, CJ-70, fra Singapore.
Komplett
Integrert i plattformen er et boligkvarter til 70 personer og helikopterdekk. Det er anlegg for prosessering, gasskompresjon, separasjon, vanninjeksjon, flammetårn og måling.
Byggingen av plattformdekket begynner etter planen i desember 2013, og skal være ferdig i mars 2016. Første olje fra Ivar Aasen-feltet er ventet fjerde kvartal 2016.
Les også:
Disse fagene gir jobb i «oljå»