TØNSBERG: Vikingene var Norges første ingeniører, og skipene deres rager blant våre ypperste ingeniørbragder.
Men da vi tok årene fatt ombord på den nye kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg, slo det oss umiddelbart at sitteposisjonen for å ro var merkelig.
BILDESERIE: Se hvordan Saga Oseberg ble bygget
På tvers eller på langs?
De portable eikekistene man sitter på står nemlig langskips, slik at man sitter over skrevs. Dermed er det bare mulig å få støtte til én fot.
Når man ikke får støtte til begge føttene, er det umulig å ro effektivt fordi armene belastes vesentlig mer.
I Osebergkopien Åsa, bygget i 2007, er kistene derimot plassert på tvers av skipet, slik at hver roer kan støtte føttene mot kisten foran.
I 2010 var vi med på å ro Åsa i 5,5 knop.
BILDESERIE: Se verdens største vikingskip ta form
30 årer
Daglig leder i Stiftelsen Nytt Osebergskip, Geir Røvik, mener at plasseringen av kistene på Saga Oseberg er god.
– Disse kistene er kopier av kistene som var om bord i originalen. Vi synes kistene er best å sitte på når de står langskips.
– Er det mulig å få fraspark i den posisjonen?
– Ja, og det er grei plass mellom årehullene. Vi har 15 årer på hver side, fordelt på 21 meter, så her er det god plass, sier Røvik.
Les også: – Trenger 30 millioner for å redde vikingskatter
Allround-skip
Professor Jan Bill ved Kulturhistorisk museum i Oslo er samlingsansvarlig for vikingskipsfunnene. Bill var til stede ved sjøsettingen av Saga Oseberg 20. juni i år.
Ifølge Bill bygget vikingene krigsskip med faste tofter, for mest mulig stødig og effektiv roing, mens «allround»-skipene sannsynligvis ble rodd ved at man satt på små kister.
Bill tror Gokstad og Oseberg var allround-skip, blant annet fordi de ikke har tofter og fordi begge har en bred skrogform. Smalere skrog er raskere til roing og seiling.
– Det står ingen detaljer i Snorre om hvordan vikingene rodde. I ett tilfelle forteller skjaldekvadene om tofter i skipene, men det er i forbindelse med slaget ved Svold og dermed mye senere enn Oseberg. Vikingene kan ha hatt en helt annet roteknikk enn det vi regner som optimalt i dag, sier Bill.
Bill legger til at han er overrasket over at kistene står langskips på Saga Oseberg.
25. august seiler skipet til Oslo for første gang.
Les også: