Onsdag forrige uke bekreftet Volkswagen at Volkswagen: 147.139 berørte biler i Norge .
Samme dag ba Volkswagen-importør Harald A. Møller om eieropplysninger for berørte biler av typen VW, Audi og Skoda fra Vegdirektoratet.
Teknisk Ukeblad har fått innsyn i opplysningene myndighetene ga, og vi har utviklet en tjeneste der du kan sjekke om din bil kan være berørt av utslippsjukset.
Les også: Så mye kraft mistet VW-motoren da testerne forsøkte å lure bilen
Sjekk din bil
Senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet bekrefter at de ga opplysningene etter at Volkswagen-importøren sendte over en liste med understellsnummer i forrige uke.
– Det er grunn til å tro at disse bilene er berørt, sier Sætre.
Listene over understellsnummer ble supplert med eierinformasjon og registreringsnummer av Vegdirektoratet.
I feltet øverst i denne artikkelen kan du søke etter et norsk registreringsnummer, og se om den aktuelle bilen er rammet av Volkswagens utslippsjuks.
Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer
Alle kunder vil bli kontaktet
Vegdirektoratet sendte Møller opplysninger om eiere av til sammen 149.416 kjøretøy. Tallet er høyere enn antallet berørte biler som VW gikk ut med i forrige uke, trolig fordi listen også inkluderer vrakede og avregistrerte biler.
Dersom du får treff på ditt registreringsnummer, må du avvente informasjon fra importøren. Alle berørte kunder vil bli informert individuelt, opplyste Volkswagen i en pressemelding på onsdag.
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med en rekke eiere som forteller at de fortsatt ikke har hørt noe fra Volkswagen.
Blir du kontaktet av Volkswagen angående bilen din og dens programvare? Da ønsker vi å snakke med deg. Tips oss her.
Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror
Teknisk Ukeblad tar forbehold om at listen ikke er komplett. Den kan inneholde opplysninger om enkelte biler som ikke er omfattet av saken, og den kan mangle opplysninger om noen kjøretøy.
Flest Golf
I Norge er flest eiere av Audi A4, VW Golf, VW Passat, VW Tiguan og VW Caddy berørt (se alle modellene som er berørt i tabellen under).
I Norge gjelder det 77.580 biler fra Volkswagen, 27.649 biler fra Audi og 19.947 biler fra Skoda. I tillegg kommer 21.963 biler fra Volkswagen nyttekjøretøy.
Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre
Mange ulike motorer
Jukset omfatter tre dieselmotorer under konseptet EA 189, fordelt på 1,2 , 1,6 og 2,0 liters slagvolum.
«Styringssystemer til disse motorene foreligger fra tre forskjellige underleverandører og motorene finnes i ulike varianter med og uten turbo slik at kompleksiteten er ca. 500 ulike motorer.»
Det skrev konsernsjef Pål Syversen i Møllergruppen til Tolldirektoratet i forrige uke.
Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Sjekk din bil her:
Må bytte deler på styreenheten
Flertallet av de berørte bilene, vil kun trenge en programvareoppdatering, ifølge importøren.
– For 60 prosent vil det være snakk om en oppgradering. For de øvrige 40 prosentene vil det være oppgradering pluss bytte av en del på styreenheten i bilen, uttalte administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller til NTB i forrige uke.
Sætre forteller til Teknisk Ukeblad at Vegdirektoratet nå avventer opplysninger fra det tyske biltilsynet KBA om saken. Det er KBA som skal godkjenne Volkswagens tekniske løsning på problemet.
Teknisk Ukeblad har sendt over flere spørsmål om opplysningene til Volkswagen-importør Harald A. Møller. Disse er foreløpig ikke besvart.
Like etter at TU publiserte sin, offentliggjorde importøren for øvrig sin egen søketjeneste. Den finner du her.
Utvider søket etter juksebiler: Utvider søket etter juksebiler: Tyskland gransker flere bilmerker