Aker Arctic har designet den 89,5 meter lange Arc124 isbryteren for FSUE Atomflot.
Tre Wärtsilä W31-motorer med 8 sylindre hver skal sørge for framdrift. Samlet effekt skal være på 12 MW. Isbryteren får en trekkraft (bollard pull) på 115 tonn.
Etter overlevering 30. november fra Vyborg Shipyard, skal isbryteren brukes i havnebassenget i Sabetta på Jamal-halvøya nord-vest i Sibir. Der produseres store mengder gass som skipes ut med LNG-skip.
Fire meter pakkis
Arc 124 betegnes som en havneisbryter. Den skal bistå LNG-fartøy inn og ut av Sabetta havn og terminalområde.
Isbryteren er såpass liten at den kan assistere med å snu store tankere og hjelpe dem til kai.
Pakkis kan bygge seg til lag opp mot fire meter i Sabetta. Det stilles derfor spesielle krav til isbryteren.
Den skal kunne gå i to knop gjennom 1,5 meter kompakt is og fire knop i inntil fem meter pakkis, ifølge Aker Arctic. En modell av isbryteren ble testet i juni.
Les også: Fulgte magefølelsen, skiftet baug - og sparte masse drivstoff
Oslo-avduking
Wärtsilä er svært fornøyd med å ha sikret den første kontrakten på sin komplett nye motor.
Wärtsilä brukte Nor-Shipping til å lansere konsernets største motornyhet på flere generasjoner.
Da den ble avduket på Rådhusplassen i Oslo, var den opprinnelige planen å annonsere den første kommersielle kontrakten.
Men oljenedturen satte en stopper for BOA Offshore og deres kontrahering av det som skulle bli verdens sterkeste ankerhåndteringsfartøy (AHTS), og med W31-motorer.
Verdensnyhet
Konsernsjef Bjørn Rosengren var ikke snau i sin beskrivelse av den nye motoren da TU intervjuet ham på Nor-Shipping.
– Vi avdekker en verdensnyhet og begynner en ny tidsalder. Dette er verdens første motor som er digitalt utviklet. Vi har begynt helt på scratch og tenkt helt løsrevet fra alt vi har gjort tidligere, sa konsernsjefen begeistret.
Han påpekte at de siste års motorutvikling i hovedsak kun dreide seg om å endre på eksisterende motorer.
– Vi modellerte først en sylinder digitalt, bygget opp rundt den og testet enkeltkomponenter i laboratoriet. Først da vi var helt fornøyd, utvidet vi med en og en sylinder til vi hadde en ferdig motor vi kunne begynne å teste. Det har vi gjort i to år. Dette er den første modulariserte skipsmotoren, sa han til TU.
Les også: – Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha
Gass eller diesel
Motoren er drivstoffleksibel. Samme motor er utgangspunkt for å kunne gå på alle typer drivstoff. W31 leveres enten som ren diesel, som dual fuel (DF, gass med diesel som pilottenning), eller gassmotor.
Effektområdet er fra 4,2 til 9,8 MW og kan erstatte 32- og 34-motorene på sikt.
Motoren kan leveres med 8V, 10V, 12V, 14V eller 16V sylinderkonfigurasjoner. Ifølge Wärtsilä er motoren forsynt med de nyeste teknologiene for innsprøytning av drivstoff, motorstyring og ladeluft.
– Virkningsgraden er også forbløffende. Som ren dieselmotor er vi oppe i litt over 50 prosent. Dieselmotoren kan gå på alt fra bunkers til destillater. Som dieselmotor har den et så lavt forbruk som 165g/kWh, fortalte Rosengren, som fra 1. november etterfølges av Jaakko Eskola som konsernsjef.
Les også: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil
Guinness World Record
Forbruket er så lavt at Wärtsilä 26. mai klarte å få det godkjent som verdensrekord for firetaktsmotorer og en plass i Guinness World Record.
– Motoren kan brukes i mekaniske installasjoner, til å produsere elektrisitet kraft når den er koblet sammen med en generator, i hybridanlegg, i større installasjoner, eller som en hjelpemotor, opplyser selskapet.
BOA Offshore blir første kunde. Rederiet har bestilt et nytt ankerhåndteringsfartøy fra Noryards, med verftets egen design.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene