Samferdselsdepartementet går inn og dekker halvparten av kostnadene for en fjellheis tilknyttet nye Holmestrand stasjon.
Heisen skal gå mellom Holmestrandplatået og stasjonen, som bygges inne i fjellet.
Les mer her: Fjellhall på over 130.000 m3 skal bli togstasjon
Skal brukes av alle
Da planene for stasjonen var klare, var det ikke avklart hvordan heisen skulle finansieres.
Heisen må på plass for at lokalsamfunnet skal få utbytte av den nye stasjonen.
Årsaken er at 90 prosent av befolkningen i Holmestrand er bosatt på fjellplatået over byen, og ikke langs sjøen der jernbanen går og sentrum befinner seg.
Heisen skal brukes av togreisende og andre som har behov for å forflytte seg mellom sentrum- og stasjonsområdet i byen og Holmestandsplatået.
Den skal kunne erstatte buss- og bilreiser på flere kilometer.
Så du denne? Fjelltopp med egen kabelbane til salgs
Spleiselaget
Jernbaneverket fikk i oppdrag av Samferdselsdepartementet å forhandle frem en løsning om bygging, eierskap og drift av fjellheisen.
Nå melder departementet at partene er kommet i mål:
- Jernbaneverket skal finansiere 50 prosent av investeringskostnadene til fjellheisen. Det vil si 24 millioner kroner.
- Vestfold fylkeskommune skal i 10 år bidra med et årlig tilskudd til Holmestrand kommune for å nedbetale kommunens lån på 19 millioner kroner.
- Holmestrand kommune skal betale 5 millioner kroner for eiendom og reguleringsplan. Kommunen påtar seg også framtidig driftsansvar på 400 000 kroner i året.
- Jernbaneverket har ansvaret for å få på plass detaljplaner for prosjektering og bygging av fjellheisen.
- Reguleringsplanen for området på fjellet skal Holmestrand kommune ha klar før sommeren 2013.
Bore eller sprenge?
Heisen skal bygges samtidig med stasjonshallen, som Skanska har oppdraget på.
Nå skal detaljplanlegging og bygging av heissjakten ut på anbud, ifølge Jernbaneverkets nettsider.
– Hvordan heissjakten skal bygges er ikke bestemte ennå, men flere alternativer er nevnt, som konvensjonell sprenging og boremaskin. Dette er spørsmål som blir besvart i byggeplanleggingen, skriver Jernbaneverket.
Mye tunnel
Nye Holmestrand stasjon er en del av jernbaneprosjektet Holm - Nykirke på Vestfoldbanen.
Det består av 14,3 kilometer dobbeltspor, der 11,3 kilometer er i tunnel.
Hele jernbaneprosjektet har en samlet kostnad på 6 milliarder kroner og skal stå ferdig ved årsskiftet 2015/2016.
Les også: