Kristiansand: Det er morgenrush i Sørlandets hovedstad, og lukten av dieseleksos fortrenger sjølukten som prøver å snike seg fram i en av hovedgatene i Kristiansands kvadratiske bykjerne.
Bussene dundrer i hopetall forbi Agder Kollektivtrafikks (AKT) hovedkontor i Tollbodgata. For et utrent øye ser det rimelig kaotisk ut, men fra sitt hjørnekontor ser administrerende direktør Siv Wiken et system i det hele.
Hardangerbrua åpnet for 18 mnd siden: Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny
Først i Norden
Selskapet har siden 2013 rullet ut et sanntidssystem som skal gjøre det enklere å vite akkurat når bussene kommer og går fra de forskjellige holdeplassene rundt om i byen. I år ble det tatt i bruk i Aust-Agder, mens det i 2016 kommer til flere andre byer i Vest-Agder og i løpet av 2017 i Setesdal.
Sanntid er ikke noe nytt, det spesielle i dette tilfellet er at man i november skal begynne å levere ruteinformasjon med Google.
Det tok 16 år: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig
Først i Norden
Kristiansand er den første byen i Norden som gjør dette, selv om gigantselskapet allerede samarbeider med over 125 byer som San Fransisco, Chicago og Budapest.
I større byer som dette kan man følge både busser, T-bane, trikker og alt det andre som utgjør kollektivsystemet direkte i Google Maps-appen.
Uansett størrelse på kollektivsystemet er ideen at man skal kunne gå inn på mobilen og få helt nøyaktig informasjon om hvor transportmidlet er og når det skal være fremme.
Vil ikke tvinge folk til å bruke egen app
AKT mener det er riktig å begynne delingen av sanntidsinformasjon med selskapet.
– Alle våre data skal deles i størst mulig grad, og Google Maps synliggjør kollektivtrafikk på en helt annen måte enn andre tilbydere gjør, sier administrerende direktør Wiken.
– I tillegg er Kristiansand et typisk turiststed. Vi skal ikke tvinge folk til å laste ned appene våre og bruke våre systemer. Vi skal bare gjøre det mulig å trykke på kollektiv-symbolet i Google, supplerer markeds- og utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i AKT.
Ny rapport: Ny rapport: Bensinprisene må øke med 50 prosent om man skal få ned utslippene
Slik fungerer det
Bussene i Kristiansand er utstyrt med GPS og flere sendere som sender signalene direkte til en sentral hub som fordeler ut informasjonen til de forskjellige stoppestedene rundt om i byen. Det er også odometre om bord som forteller hvor langt bussene kjører.
Disse to tingene brukes sammen til å regne ut hvor langt det er igjen til neste stopp til enhver tid.
Det er det svenske ingeniørselskapet Consat som har levert utstyret og skal levere sanntidsinformasjon til Google.
Så hvis du står og lurer på hvordan du skal komme deg til rådhuset i Kristiansand, er det bare å søke det opp. Du får deretter en hel rekke forskjellige alternativer til hvordan du skal komme deg dit, hvor lenge du må vente til bussen kommer og hvor lang tid turen tar.
Du kan også lage egne reiseruter der du kan følge med på hvordan hvert enkelt buss ligger an tidsmessig.
Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Kommer snart
Nå er denne funksjonaliteten fremdeles ikke klar for bruk i Kristiansand, fremdeles gjenstår justeringer før det lanseres i løpet av november.
I løpet av neste halvår skal mellom 250 og 300 busser i de to Agder-fylkene ha sanntidsteknologien om bord.
– I løpet av høsten skal vi sette i gang en stor kampanje for å få innbyggerne til å oppdage AKT. Enkle undersøkelser viser at folk ikke vet om oss, og vi håper delingen med Google skal gjøre kollektivtilbudet mer synlig, sier administrerende direktør Wiken.