INDUSTRI

Skal kunne operere i arktiske farvann

Rem Offshore har bestilt et nytt forsyningsskip.

Vinterklar: Wärtsilä Ship Design står bak forsyningsskipstypen VS 485 MK III Arctic. Skipet blir 85,6 meter langt og 20 meter bredt og med 1000 kvadratmeter dekksareal..
Vinterklar: Wärtsilä Ship Design står bak forsyningsskipstypen VS 485 MK III Arctic. Skipet blir 85,6 meter langt og 20 meter bredt og med 1000 kvadratmeter dekksareal.. Bilde: Wärtsilä
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
23. jan. 2014 - 18:30

Skipet skal bygges ved Kleven i Ulsteinvik.

Det bygges med Wärtsilä-design VS 485 MK III ARCTIC.

PSV-en har klassenotasjon «Winterized Basic», som betyr at det er installert varme for å hindre isdannelse og avisingsfunksjoner på viktige deler.

I tillegg har skrog og propeller klasse ICE-1B.

Levert tilsvarende

Dette blir det 18. skipet Kleven bygger for Rem Offshore siden 2006. I fjor vår leverte Kleven Rem Fortune med samme design, men ikke vinterisert.

Skipet er 85,6 meter langt og 20 meter bredt. Dekksarealet er 1000 m2 og det er lugarplass til 22.

Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Klyngeleveranser

Skipet får mye utstyr fra den maritime klyngen på Vestlandet, deriblant fra Hareid Group og Brunvoll i tillegg til Wärtsilä Ship Design.

- Vi er glade for å kunne bygge ved et lokalt verft og bruke mye lokalt utstyr, sier Åge Remøy, rederisjef.

To i uka

Rem-kontrakten er den andre Kleven undertegner denne uka.

Mandag ble verftet tildelt kontrakt for et IMR-skip (inspection, maintenance and repair) av Olympic Shipping. Det skipet er designet av Marin Teknikk med betegnelsen MT 6021.

Da sa adm.dir. Ståle Rasmussen fra Kleven at godt samarbeid med Olympic på flere tidligere kontrakter, var viktig. Det samme sier han nå:

- Vi setter stor pris på det gode samarbeidet med Rem Offshore og at de igjen velger Kleven når de skal bygge nytt skip, sier Rasmussen i en pressemelding.

Kleven har nå 14 skip i ordre, verdt over 8 milliarder kroner.

Les også:

Vil flytte mer gods over til skip

De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Her kommer verdens første LNG-taubåt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.