Et år på overtid har produksjonen av den ladbare hybriden Fisker Karma nå startet.
Depositum
I første omgang er det småskala produksjon beregnet på forhandlere og importører rundt om i verden. Serieproduksjonen av biler beregnet på kunder som alt har bestilt bil og levering av disse starter i slutten av april, melder Valmet Automotive.
Fisker Automotive er amerikansk, mens det er Valmet Automotive som produserer modellen Karma på fabrikken i Nystad (Uusikaupunki) på den finske sørvestkysten. Der bygges også Think City ved siden av Porsche Boxster og Cayman.
Les også: – Elbiler er framtida vår
Mer enn 3 000 kunder har betalt inn depositumet på 5 000 dollar og bestilt en Fisker Karma. Valmet opplyser at målet er å levere alle disse bilene i år.
300 kW på bakhjulene
Fisker Karma er en ladbar seriehybrid som drives framover av to elmotorer med en samlet effekt på 300 kW på bakakslingen.
Et litiumionebatteri fra EnerDel med en energikapasitet 22 kWh får strøm fra en generator som drives av en toliters GM turbo bensinmotor på 197 kW. Samlet dreiemoment er 1 300 Nm
Rekkevidden er 80 km med kun el, i såkalt «stealthmode». Ytterligere 400 km med bensinaggregatet i sving. Akselerasjonen oppgis til seks sekunder på 0–100 km/t, mens toppfarten er 200 km/t.
Oppgitt drivstofforbruk er på 0,35 liter per mil med et CO2-utslipp på 83 gram per kilometer (SAE-måling – Society of Automobile Engineers).
Les også: Bertones Jaguar er elektrisk
Passerer millionen i Norge
100 000 dollar, altså cirka 560 000 kroner. I tillegg kommer 25 prosent moms og engangsavgift.
Sistnevnte er litt vanskelig å beregne, ettersom Fisker ennå ikke har offentliggjort vekten på Karma. Men den skal ligge et sted rett i overkant av to tonn. Med utgangspunkt i 2 100 kilo (minus ti prosent hybridfradrag), forbrenningsmotor på 260 hk, CO2-utslipp på 89 g/km vil engangsavgift og moms utgjøre 520 000 kroner.
Ergo vil det koste minst 1,1 millioner kroner å få norske skilter på en Fisker Karma.
Avgiftsspørsmål
Opel har utfordret norske myndigheter og bedt om momsfritak for sin kommende Ampera.
Les saken: Opel i hybrid-debatt med staten
Her skal det bemerkes at Fisker i utgangspunktet burde ha en enda bedre sak enn Opel, ettersom Karmas drivlinje overhodet ikke er forbundet med forbrenningsmotoren slik den tross alt er på Ampera/Chevy Volt.
Konstruktøren Henrik Fisker var ikke overraskende helt enig da Teknisk Ukeblad traff ham for halvannet år siden.
Les saken her: