De fire studentene Ragnar Andreas Severinsen, Lars Dybvik, Marius Monsen Ragnøy og Morten Stensli fra NTNU's entreprenørskole kjemper om 100 000 dollar når de i mai reiser til USA for å delta i VM i kommersialisering av ny teknologi.
– Vinneren av Venture Labs i Austin, Texas i mai vinner 100.000 dollar samtidig som de får åpne NASDAQ-børsen. Det er 40 lag fra universiteter over hele verden som deltar i konkurransen. Vårt team er kvalifisert gjennom en konkurranse her i Norge, forteller Morten Stensli.
The MOSE
Teknologien de jobber kommersialiseringen av er The MOSE, en oljeoppryddingsenhet konstruert av tre studenter ved Industriell Design her ved NTNU. De samme tre studentene har for øvrig etablert Kaliber Industridesign AS, som er eier av teknologien bak The MOSE
I disse dager foregår det pilottesting av The MOSE sammen med NOFO.
– Det som gjør produktet spesielt er at det automatiserer den krevende og manuelle jobben ved å rydde opp oljesøl. Dette kan være i strandsonen, veier, flyplass eller ved andre industrisegmenter det er fare for oljesøl, forteller studentene.
Vil ha oppmerksomhet
Studentene håper konkurransen kan være et gjennombrudd for løsningen.
– Vår jobb som entreprenører er forretningsutvikling og målet er full kommersialisering av produktet, da med salg i Norge, Europa og Amerika. På Venture lab håper vi på gode tilbakemeldinger, prispenger, oppmerksomhet og er vi heldige får noen opp øynene for produktet og er villig til å investere penger i prosjektet. Prosjektet trenger kapital for at produktet skal nå markedet, sier Stensli.