Stavanger: Et av oljebransjens mest aggressive selskaper, Seawell, har hatt en eventyrlig utvikling. I løpet av få år er omsetningen mangedoblet.
Nå ekspanderer John Fredriksens selskap ytterligere. Brasil er neste skalp som skal tas.
– Vårt neste mål er å tidoble omsetningen i Brasil de neste tre årene, sier Jørgen P. Rasmussen, styreformann i Seawell.
Splittet
Seawell driver primært med boretjenester fra faste plattformer. Selskapet var tidligere en del av Smedvig Drilling som ble solgt til Fredriksen og fusjonert inn i Seadrill.
Deretter ble selskapet splittet slik at boring fra faste plattformer ble skilt ut og ble til Seawell.
Trenger 400
Dette selskapet skal i disse dager gå ut å søke etter 400 nye medarbeidere.
– Vi har et stort behov for rekruttering og unge mennesker. I dag består oljebransjen i hovedsak av gamle menn og rust. Dette må endres, sier Rasmussen.
Han mener at OLF har sviktet i rekrutteringen av ungdom.
– Industrien behøver mange unge mennesker. Av mine rundt 2000 borefolk vil 50 prosent å av med pensjon i løpet av ti år. Vi trenger unge mennesker nå for å erstatte disse, sier han.
Må omstille seg
Jørgen P. Rasmussen er dansk. Før han kom til Seawell med oppdrag å bygge verdens fremste boreselskap for faste plattformer var han mer enn 20 år i Schlumberger i forskjellige lederstillinger. Han mener at oljeindustrien har et betydelig behov for ny teknologi.
– Jeg skulle ønske at en rekke av de mennesker som i dag jobber med dekk og undervannsutrustning, konverterer til å konsentrere seg om brønn og boring. Det er her behovet for kvalifisert personell er størst i framtiden.
Silicon Valley
Han legger til at han er imponert over hva som skjer på norsk sokkel og i norsk teknologimiljø.
– Norge er oljeindustriens svar på Silicon Valley. Ingen andre steder utvikles så mye avansert teknologi for bruk i brønner. Dette bør være attraktivt for unge mennesker, sier Rasmussen.