BYGG

– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden

Oslo S åpner igjen. Dette har Jernbaneverket gjort.

Oslo S åpner igjen mandag etter årets sommerstenging. Det er den siste i denne omgang.
Oslo S åpner igjen mandag etter årets sommerstenging. Det er den siste i denne omgang. Bilde: Håkon Jacobsen
3. aug. 2012 - 16:53

Mandag morgen vil togtrafikken gjennom Oslo S komme i gang for fullt. Da åpner alle spor etter seks uker med omfattende renoveringsarbeid.

Arbeidet i sommer har blant annet bestått av å forbedre sporene og fornye tekniske anlegg i Oslotunnelen, Oslo S og Brynsbakken.

Systemet er nå langt mer moderne og vil tåle større påkjenninger i fremtiden.

– Vi regner med at infrastrukturen mellom Lysaker og Etterstad vil være operasjonell over 99 prosent av tiden, forteller Torgald Sørli, kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket.

Les mer: Slik oppgraderes Oslo S

 Ny informasjonstavle

– Det mest synlige for reisende vil være den nye tavlen inne i Oslo S, sier Sørli.

Informasjonstavlen som nå er på plass inne i hallen er sammensatt av 100 LCD-skjermer og er Europas største av sitt slag til dette bruket.

Den skal gi skarpere skrift og gjøre det lettere å tilpasse informasjon til ulike situasjoner som kan oppstå. Forgjengeren ble satt inn for 13 år siden.  

Siste stengning

Dette er den siste av totalt fire sommerstengninger siden 2009. De siste årene har det skjedd en totaloppgradering av delen av togsystemet Jernbaneverket har ansvar for.

Prosjektet, som ble startet i 2008, er ikke ferdig før slutten av året, men Sørli kan forsikre om at det ikke vil skje noen flere omfattende stengninger i forbindelse med dette prosjektet.

– Nå er det bare småting igjen. Vi forventer å kunne utføre dette arbeidet i løpet av en helg, kanskje en natt mellom lørdag og søndag. Jeg tror de færreste av våre passasjerer vil merke til det resterende arbeidet, sier han.

Forventet prislapp på prosjektet ligger på 1,7 milliarder kroner.

Les også:

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard  

Disse tunnelene skal redde Oslo

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.