Det norske rederiet Østensjø kansellerte i forrige uke kontrakten for bygging av skipshotellet Edda Fortis med det koreanske verftet Huyndai Heavy Industries.
Flotellet nærmer seg ferdig, men årsaken til bruddet er at skipet nå nærmer seg ett år forsinket.
Dette bekrefter avtroppende administrerende direktør Johan Rokstad for Teknisk Ukeblad.
– Det ble liksom nok
– Ja, det stemmer at vi har kansellert kontrakten, sier Rokstad.
– Kan du si noe om hvorfor?
– Det er bare at det har blitt veldig forsinket. Den skulle vært levert 30. juni i 2015.
– Byggingen av skipet var kommet ganske langt?
– Jo, det var det den var. Men båten er ikke ferdig, og det er det som er problemet. Jeg vet ikke om det er så mye mer å si enn det. Vi har ikke fått presentert verken sertifikater eller klassepapirer. Dermed skjedde dette. Det ble liksom nok, sier Rokstad.
Han sier at Hyundai Heavy Industries har opptrådt profesjonelt etter at problemene begynte å dukke opp.
– Dialogen har vært profesjonell, slik den bør være. Det kommer til å bli en diskusjon nå i etterkant, så får vi se hvordan det går. I og med at alle datoer er passert, regner jeg med at vi sitter med greie kort.
– Det blir en hump i veien
Rokstad mener det hele er litt trist, rett og slett fordi de hadde flere planer for bruk av skipet.
– Det var linet opp en hel del planer som vi nå er usikre på fortsettelsen av. Vi får se om vi klarer å dekke det inn med de andre båtene vi har.
– Hvor alvorlig er dette for dere?
– Det er ganske alvorlig når vi tenker på selskapet og planene våre videre slik vi hadde tenkt det. La oss si det slik at dette blir en hump i veien videre for Edda Accomodation.
Edda Fortis har blitt bygget med sengeplasser til 800 personer, både enkel- og tosengslugarer. I tillegg kommer kontorareal på 850 kvadratmeter, samt gymsal, sauna, to svømmebasseng, konferanserom og auditorium.
Lengden på skipet er 155 meter, med et lastedekk på 2000 kvadratmeter.
Som Teknisk Ukeblad skrev i fjor skulle skipet også få montert verdens lengste og mest avanserte teleskopbru, levert av norske Marine Aluminium.
- Dødsfallene fortsetter: Samme uke som Solberg besøkte verftet, omkom ytterligere tre arbeidere