KØBENHAVN: Mens politikerne sitter og drømmer om hurtigtog på Østlandet til mange ti-talls milliarder kroner og usikkert passasjergrunnlag, er det langt enklere, billigere og raskere å realisere en Vestlandsekspress.
Det sa Ottar Aare, direktør i Hurtigbåtenes Rederiforening på Tekna-konferansen “Teknologiutvikling og drift av hurtiggående fartøy og ferger” i København dag.
Han hevder at bygging av Stad skipstunnel, kostnadsberegnet til 1,6 milliarder kroner, er det viktigste bidraget for å kunne starte en hurtigbåtrute som dekker alle de store byer og tettsteder på kysten.
Riktignok må det også utvikles nye hurtigbåttyper som er mer miljøvennlige og effektive.
Les også: Her er verdens største batteridrevne ferge
Leder an
– Vi er på vei. Norsk hurtigbåtteknologi er fortsatt i toppen, både med tanke på materialer som kompositter, karbon og aluminium. Da får vi ned vekten og bedre skrogformer. På propulsjon har vi flere norske selskaper som hevder seg. Tyskerne er gode på maskineri. Men det er fortsatt en del utvikling som må til, sa Aare.
Nestoren i norsk hurtigbåtutvikling gjennom mange år, Kjell Holden fra Marintek, etterlyser en ny gullalder for hurtigbåtutviklingen. Da trengs det visjoner og noen som tør å tenke nye tanker og satse på nye prosjekter som driver FoU inne hurtigbåtteknologi framover.
Aare tror bygging av Stad-tunnelen kan være en viktig bidragsyter.
Les også:
Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie
Støtte
Forslaget ble godt mottatt på Tekna-konferansen.
Ingebjørn Åsheim fra hurtigbåtprodusenten brødrene Aa var imidlertid skeptisk til en ekspressrute i 50 knop.
– Det koster å holde en slik fart, ca. 50 liter drivstoff per nautiske mil. Bikker man 45 knop, bryter man en grense, sa Åsheim.
Men han mener det er lukrativt dersom man reduserer farten noe. Han var også enig i at det må utvikles nye hurtigbåter for en slik Vestlandsekspress.
– Vi begynner å få teknologi, motorer og skrog som egner seg for denne trafikken. Det kreves likevel opp til fem års utvikling og forskning. Vi har dessverre ikke de ressursene vi hadde for 20 år siden, sa Åsheim.
Les også: Bekymret for norsk båtkompetanse
Sikkerhet og rapporter
Aare mener det finnes flere gode grunner til å bygge Stad-tunnelen.
Sikkerhet for alle som ferdes og skal krysse Stad er det beste argumentet for Stad skipstunnel, hevder han, men påpeker også at når fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen sier at sjømatindustrien skal seksdobles fram mot 2050, vil det også bety økt trafikk av ulike fartøy, brønnbåter, frakt av både fiskefôr og personell.
Aare mener det er på høy tid å få fart på planene om å bygge skipstunnelen, som har vært planlagt og diskutert i over 100 år. Det skal ha blitt laget 18 rapporter og utredninger.
Han mener at den siste rapporten fra Sintef i år, en tilleggsutredning for konseptutvalg og KS1-rapport (kvalitetssikring av store offentlige investeringer), viser at det er samfunnsøkonomisk fornuftig å bygge Stad skipstunnel. Vestlandsekspressen i 50 knop vil komme som enda et godt argument.
Les også:
Dette skipet drives med lokomotivteknologi
Vakuumpumper skal kontrollere skipsrulling