Informasjonsviteren og Høyre-politikeren Per Arne Godejord mener regelverket ved sønnens ungdomsskole i Levanger som forbyr elevene å ta med mobiltelefon på skolen mangler dekning i norsk lov.
Nå får han støtte fra Utdanningsdirektoratet.
Ikke tillatt
Over hele landet har det blitt ganske vanlig at skoler forbyr mobiltelefonbruk på skolen - enkelte skoler går enda lenger og forbyr elevene å fysisk ta med mobiltelefoner på skolen.
Ordensreglementet for grunnskolen i Levanger slår fast at «Mobiltelefon, mp3-spiller eller lignende skal ikke bringes med til skolen om ikke annet er bestemt».
Skolemyndighetene har nå sendt ut brev til alle fylkesmennene med beskjed om at skolene ikke har anledning til å innføre slike regler.
Les også: Har ikke lærere til å tilby teknologi som valgfag
– Privatsak
– Forbudet minner om et ønske om å melde seg ut av vår teknologiske virkelighet, sier Godejord til Teknisk Ukeblad.
Han presiserer at alle uttalelser i saken er gjort som forelder og privatperson. I en epost til Utdanningsdirektoratet skriver han at praksisen mangler forankring i lovverket.
Han får nå støtte fra Utdanningsdirektoratet, som har sendt svaret på kopi til alle Fylkesmennene.
«Som forelder anser jeg denne type forbud som direkte inngripen i min private rett til å avgjøre hvordan jeg ønsker å kunne kontakte mine barn etter skoletid, og jeg ber om svar på hvorvidt Utdanningsdirektoratet fortsatt anser denne type forbud som ikke hjemlet i lov eller om man nå har funnet at dette likevel kan ligge innenfor den enkelte skoles/kommunes jurisdiksjon», skrev han til Utdanningsdirektoratet.
Ønsker fakta, ikke synsing
Godejord mener også at forbudet er forankret i synsing og ikke fakta. Han forteller at argumentene for forbudet har vært mobbing, stråling, konsentrasjon samt økonomiske forskjeller.
– Forskning viser at andelen som mobber digitalt er langt mindre enn andelen som mobber tradisjonelt, sier han.
Han mener også at et slikt forbud bunner i lærere og/eller rektorer som ikke liker teknologien og som ikke behersker klasseledelse.
– I 2013 bør vi ha lærere som tar digital dannelse på alvor, jeg kan ikke se at et slikt forbud bidrar til det, sier han.
Les også: Slik kan neste generasjons mobilnett bli
«Å gå for langt»
I utredningen slår utdanningsdirektoratet fast at skolene har anledning til å forby bruk av mobiltelefoner på skolen, men skolen kan ikke nekte elevene å fysisk ta med en mobiltelefon.
«Å pålegge foreldrene et ansvar for å holde mobiltelefonen hjemme fra skolen i ordensreglementet, slik det fremstår i artikkelen du viser til, vil etter Utdanningsdirektoratets syn være å gå for langt», skriver Utdanningsdirektoratet i svaret til Godejord.
De argumenterer for dette med at ordensreglementet er rettet mot barna og ikke foreldrene, samt at mange barn ikke går rett hjem etter skoletid og at mange har lang skolevei.
Dersom mobiltelefonen ligger avslått i sekken i skoletiden, vil den ikke forstyrre undervisningen eller miljøet på skolen.
«Utdanningsdirektoratet mener etter dette at skolen ikke kan kreve at mobiltelefonen fysisk befinner seg utenfor skolens område i sitt ordensreglement», skriver de i svaret.
– Forbud løser ingenting
Foreldreutvalget for grunnskolen er blitt kontaktet flere ganger i forbindelse med skoler som innfører ulike former for forbud mot mobiltelefoner. Leder Christopher Beckham er oppgitt over forbudslinjen flere skoler kjører.
– Jeg har full forståelse for at det ikke er lov å ha på mobiltelefonene i timen eller i garderoben. Men å kjøre en forbudslinje mot mobiltelefoner er vanskelig for mange. Det er for eksempel trenere og foreldre som sender sms til elevene. At vi er tilgjengelige fort er blitt en del av samfunnet, sier han.
Han mener skolene skal slå hardt ned på digital mobbing på samme måte som tradisjonell mobbing, men mener forbud er et feilskjær.
– Å forby mobiltelefoner for å bekjempe mobbing løser ingenting.
Les også: Ny app skal kunne redusere fraværet i skolen
Eiendomsrett
Elevorganisasjonen mener skoler bør finne andre løsninger enn å forby mobiltelefoner.
– Det er greit med mobilforbud i timene, men ut over det handler dette om eiendomsretten til elevene. I friminuttene er det for eksempel ikke noen pedagogisk hjemmel for å forby bruk av mobiltelefoner, sier Liv Holm Heide, leder i Elevorganisasjonen.
Hun tror heller ikke forbud løser problemer med digital mobbing. Heide understreker at uansett hva skolene velger å gjøre for å regulere bruk av teknologi, så er det viktig at lærere og elever er enige.
Mobbing
Trude Nøst, kommunalsjef for oppvekst i Levanger kommune, forteller i en epost at det er kommet både positive og negative reaksjoner på forbudet fra foreldre.
Begrunnelsen for forbudet er å holde samlet fokus på den læringsrettende aktiviteten i løpet av skoledagen og ta bort en faktor som medvirker til mobbing, skriver hun.
Dagens bestemmelse blir praktisert ulikt ut fra hvilke vedtak som er gjort ved skolenes samarbeidsutvalg. Hun forteller videre at de denne høsten skal revidere regelverket, slik at det blir i tråd med retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet.
– Det betyr at vi må legge enda større vekt på det forebyggende holdningsskapende arbeidet i samarbeid med foreldrene, skriver hun.
Les også:
5 av 10 skoler mangler en plan for å heve realfagkompetansen
På denne ungdomsskolen er all undervisning rettet mot teknologi