Referanser er viktig når du søker jobb. Nesten alle arbeidsgivere sjekker hva referansepersonene du oppgir, har å si om deg.
Den svenske karriererådgiveren Lena Mangell kommer med dette rådet:
Bruk hodet
– Skaff deg et bilde av jobb og arbeidsgiver før du leverer fra deg referansene, sier hun til Expressen.
Trikset er å tilpasse referansene til virksomheten der du søker jobb. Har du inntrykk av at bedriften er ute etter en systematisk kandidat? Bruk en referanse som kan si at du er systematisk.
Er bedriften ute etter en kreativ idémaker? Finn en referanse som kan fortelle at du er det.
Forutsetningen er selvsagt at du har disse egenskapene.
Tipsene
Dette er Mangells ti referansetips:
- 1. Tilpass referansene til virksomheten.
- 2. Vent til etter intervjurunden med å oppgi referansene.
- 3. Tre referanser er et passende antall.
- 4. Referansene må ikke nødvendigvis jobbe i bransjen du der du søker jobb.
- 5. Du kan bruke kolleger, ikke bare sjefer, som referanser.
- 6. Ikke bruk en leder som ikke har sett deg i jobb.
- 7. Du er ikke nødt til å ha din siste/nåværende arbeidsgiver som referanse.
- 8. Har du lite arbeidserfaring, kan du bruke tidligere lærere eller mentorer.
- 9. Husk å spørre aktuelle referansepersoner om det er greit at du bruker dem som referanser.
- 10. Husk å oppgi referansepersonenes telefonnumre.