INDUSTRI

Skroget kom tre uker forsinket. Thrusterne var feilmontert. Men Vard lover at Normand Vision skal bli ferdig i tide

 

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
20. juni 2014 - 07:00
Vis mer

SØVIK: – Vi rekker det. Solstad og Ocean Installer skal få skipet sitt 30. juni, sier verftsdirektør Frode Klokk ved Vard Søviknes.

Skroget til Normand Vision kom fra Tulcea i Romania tre uker forsinket. Først i slutten av januar i år klappet skroget til kai. Vær og tekniske problemer med slepebåten spiste av det tette programmet på seks måneder for utrustning.

Ikke nok med det, to av azimuth-thrusterne var feilmontert fra fabrikken. Dermed måtte skipet seile til tørrdokk i Haugesund for å få dem reparert.

Milepæler

– Verftet har vært usedvanlig flinke og fleksible, sier Jørn Waalen, prosjektleder for Ocean Installer, oljeserviceselskapet som ble startet i 2011 for å ta opp konkurransen med Technip, Subsea 7 og EMAS. 

– Vi måtte sette på flere folk og gå døgnkontinuerlig for å ta igjen det tapte. Vi har likevel klart å nå prosjektets milepæler, sier prosjektleder Roy-Sindre Nystøyl ved Vard Søviknes.

Les også: Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik

Griper: Det vertikale leggeverktøy for rør og umbilicals (VLS) kan holde på 150 tonn med sine gripeklør. Klossene (padene) skiftes ut avhengig av rørenes dimensjon.
Griper: Det vertikale leggeverktøy for rør og umbilicals (VLS) kan holde på 150 tonn med sine gripeklør. Klossene (padene) skiftes ut avhengig av rørenes dimensjon.

Rett til Draugen

Ocean Installer samarbeider allerede tett med Solstad og bruker deres Normand Clipper og Normand Mermaid på SURF-jobber (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines).

Den nye giganten Normand Vision, som er 156,7 meter lang og 27 meter bred, er skreddersydd for Ocean Installers behov.

Etter overlevering i slutten av måneden og dåp 2. juli, går den rett ut i oppdrag for Shell på Draugen, og deretter på flere jobber for Statoil under en lengre kontrakt.

Ultradyp

På det store dekket til Normand Vision ruver et stort tårn, kjernen i det vertikale rørleggingssystemet (VLS) på skipet.

Under dekket er det en karusell som kan romme 3.000 tonn fleksible rør eller umbilicals (navlestrenger).

Til større konstruksjonsjobber er det en 400 tonns kran med bølgekompensering og en mindre kran på 70 tonn med enkel vaier, eller 100 tonn med dobbel vaier og halvert arbeidsdybde.

– Vi kan operere ned til 3.000 meters dyp og under svært dårlige værforhold, sier Waalen.

Les også: Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Stolt: Prosjektleder for Ocean Installer, Jørn Waalen, ser med tilfredshet at skipet snart er klar for Draugen-oppdrag.
Stolt: Prosjektleder for Ocean Installer, Jørn Waalen, ser med tilfredshet at skipet snart er klar for Draugen-oppdrag.

150 tonn hengende

Rett under den 35 meter høye VLS-en er det en moonpool, en brønn, der rør og umbilicals forsvinner ned i dypet.

VLS-en fra nederlandske Huisman kan ta en last på 150 tonn. Et gripesystem som larveføtter kan tilpasses ulike rørdimensjoner opp til 600 millimeter og sørger for at rørene går kontrollert ned i dypet.

Skipet er også utstyrt med to ROV-er med to hangarer og hver sin moonpool. Også de kan operere ned til 3000 meter.

Frydefull færøying

Overstyrmann Tummas Davidsen er over seg av begeistring for skipet. Han har fulgt byggeprosessen fra Romani og til det nå nesten er ferdig.

– Skipet er veldig lett å manøvrere. Det oppfører seg som en drøm, sier færøyingen som allerede har vært på en prøvetur blant annet til Geirangerfjorden med skipet.

Solstads prosjektleder, Allan Davidson, er også svært fornøyd med skipet.

– Vi har bygget på erfaring med andre skip i vår flåte og fått dette skreddersydd våre behov fra marin side, og Ocean Installer fra sin side. Dette er et mønsterskip, sier Davidson.

Les også: Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Prøver og utstyrstestFin dame: Overstyrmann Tummas Davidsen er begeistret over sjøegenskapene til Normand Vision.- En lettmanøvrert dame, sier han.
Prøver og utstyrstestFin dame: Overstyrmann Tummas Davidsen er begeistret over sjøegenskapene til Normand Vision.- En lettmanøvrert dame, sier han.

Prøver og utstyrstest

Om lag 70 personer fra Solstad, Ocean Installer, Oceaneering og verftet er med på to ukers prøvetur. Alt utstyret skal testes.

På det 2.100 m² store dekket står det en trommel med 100 meter fleksibelt rør som skal prøvelegges med VLS-en. De to ROV-ene heises om bord mens TU er til stede.

400-tonnskranen blir testet med en spesiallaget testvektanordning på 400 tonn. Nå legges ytterligere 40 tonn på.

– Det blir testet med 10 prosent overvekt. Det skal krana tåle, sier Vards prosjektleder  Nystøyl.

Etter dåpen går skipet til Kristiansund der mannskap fra Solstad, Ocean Installer og Oceaneering har en uke på å bli bedre kjent med skipet og mobilisere for første jobb.

Kunne brukket rygg400 tonn: Kranen fra National Oilwell Varco testes med 400 tonn i kroken, og deretter med 40 tonn til. Det merkes ikke i skipet.
Kunne brukket rygg400 tonn: Kranen fra National Oilwell Varco testes med 400 tonn i kroken, og deretter med 40 tonn til. Det merkes ikke i skipet.

Kunne brukket rygg

Selv om Normand Vision er blant verdens mest avanserte konstruksjonsskip, er det ikke så mye ny teknologi.

– Vi har bygget på det vi kjenner, og gjort tilpassinger ut fra erfaringer både Solstad og vi har gjort med andre skip. At Vard kan levere på tid til tross for uforutsette episoder, viser hvor viktig det er å bruke et verft som holder seg til kontraktsfestet leveringsdato, sier Waalen.

Ikke minst er det viktig for et såpass nytt selskap som Ocean Installer.

– Som et mindre og relativt nytt selskap hadde vi ikke hatt råd den type forsinkelser man kan se for noen byggeprosjekter, sier Waalen.

Han nevner verken navn på selskaper eller skip, men TU har tidligere omtalt Technips fartøy Deep Energy og forsinkelsene og problemene de opplevde. Skipet ble påbegynt i Kina, men verfet sprakk på både tid og kvalitet.

Skipet ble derfor ferdigstilt i Norge ved det som da het STX Florø, nå Westcon, over ett år etter planen.

Les også:

Vard planlegger kjempeskip for Solstad

Offshoreskipenes far får hederspris

Ble kastet inn i lederrollen, økte omsetningen med 100 millioner  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.