De første Mitsubishi i-MiEV-elbilene har nå begynt å rulle rundt på norske veier.
Disse eierne kan blant annet nyte å kjøre i kollektivfeltet uten å betale i bomringen. Bonusen er at disse turene kan gjøres relativt trygt.
Tysk test
Tidligere i januar, tok den tyske bileierorganisasjonen ADAC inn en i-MiEV til krasjtesting.
ADAC gjennomførte standardtesten front mot barriere i 64 kilometer i timen, samt påkjørsel bakfra av en masse på 1 400 kilo i 80 kilometer i timen.
De to testene ga et betryggende resultat, mener ADAC.
Hele testen (på tysk) kan du lese her
– Overbeviser
Motororganisasjonen påpeker at det for alle elbiler er essensielt å holde vekten nede for å redusere strømforbruk og øke rekkevidden.
– På tross av sin lette konstruksjon og at motor og girkasse er plassert bak i bilen, overbeviser i-MiEV i frontkollisjon. Den svært korte deformasjonssonen absorberer det meste av energien. Selv om det er rom for forbedringer i området fra knær og nedover, samt at det stive instrumentpanelet og interiørstrukturen har gitt økt risiko for skade, er resultatene på alle viktige områder generelt på godt nivå, skriver ADAC.
Elbilen har naturligvis også et digert høyspent batteri. Nærmere bestemt en litiumionebatteripakke bestående av 88 celler à 50 amperetimer med en energikapasitet på 16 kWh som forsyner en elektromotor som leverer 47 kW til bakhjulene med et dreiemoment på 180 Nm.
Batteriet overlevde
ADAC skriver at det elektriske systemet stengte ned automatisk som det skulle i krasjtestene.
– Batteriet tok ikke skade av sammenstøtene, takket være at det er bygget inn i bunnen av bilens ramme og er godt beskyttet, heter det i rapporten.
Direktør Bernt G. Jessen i Motor Gruppen, morselskapet til mitsubishiimportøren, er naturligvis fornøyd med testresultatet:
– Det er som forventet og som vi burde kunne forvente. I den grad folk er tvilende til elbilers sikkerhet, er det bra at det kommer fram hva de faktisk tåler, sier Jessen til Teknisk Ukeblad.
Også Volvo bruker nå mye ressurser på å konstruere systemer og strukturer for å gjøre elbiler så sikre som mulig. Til årets bilmesse i Detroit gikk Volvo til det uvanlige skritt å stille ut en krasjtestet C30 elbil.
– Den elektriske versjonen ville gjort det like bra eller bedre enn den konvensjonelle C30-en, sa Jan Ivarsson, sjef for Volvos sikkerhetssenter.
Les hele artikkelen: Volvo viste vrak
På plass i Norge
De som var raske med å forhåndsbestille elbiler da Mitsubishi Norge åpnet for det i slutten av august i fjor, er nå i ferd med å få sine kjøretøy.
Den første leveransen av i alt 60 i-MiEV ankom Norge like før jul. Åtte biler ble levert på tampen av 2010, og hittil i år er det registrert 33 i-MiEV. Fortsatt er det mange som venter på sin elektriske fireseter:
– Ved nyttår hadde vi 400 bestillinger. Nå nærmer vi oss 450, opplyser Jessen.
Når Euro NCAP offentliggjør nye krasjtester neste gang, 23. februar, er visstnok både i-MiEV og Nissan Leaf blant bilene som er testet.
Mitsubishi i-MiEV har to tilnærmet identiske søstre fra PSA-konsernet. Les også: Slik blir Citroëns elbilkopi
Les flere saker fra bilmessen i Detroit:
Elektrisk Jazz og ladbar Accord
Toyota skynder seg med hydrogen