Miljøverndepartementet har brukt nesten et og et halvt år på å bestemme seg for hvilken trasé nye E6 og Dovrebanen skal følge på de 24 kilometerne fra Minnesund i Eidsvoll kommune, til Skaberud i Stange kommune.
Når de nå endelig har tatt avgjørelsen, er leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund skuffet.
Les også: E6 og tog skal gå i tunnel
– Motivert av penger
– Slaget om E6 var tapt på forhånd, siden veibyggingen allerede har startet i begge ender. Men nå velger de i tillegg å gå for en løsning for jernbanen som vil redusere mulighetene for å noen gang få høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim. Slik de har gjort det nå vil en høyhastighetsbane bli mye dyrere enn det ville ha blitt hvis de nå hadde valgt å bygge en bane for framtiden, sier Haltbrekken.
Han mener regjeringens løsning vil gi store inngrep i strandsonen langs Mjøsa. Samtidig vil traseen krysse fuglefredningsområdet i Vorma.
– Det er tydelig at motivasjonen er penger. De har satt økonomiske hensyn langt foran hensynet til miljøet, sier han.
Les også: – Miljøverndepartementet trenerer E6-utbygging
Må lære av feil
Haltbrekken forventer at videre jernbaneplanlegging vil lære av feilene han mener er gjort i denne saken, og at det må kunne planlegges uavhengig av dagens trasé.
Når det gjelder E6 håper han Minnesund – Skaberud blir den siste delparsellen med firefelt motorvei i denne delen av landet.
– Vi har fortsatt håp for strekningen lenger nord, hvor utbyggingen ennå ikke har startet. Der må veien utbedres til å bli en to- og delvis trefelts vei med midtrekkverk. Det er bra for både natur, klima og sikkerhet, sier Haltbrekken.
Les også: E6 langs Mjøsa: 24 kilometer hodebry