Svært få entreprenører har vist interesse for prosjekteringen av løsmassetunnelen på Møllenberg, som går under dagsone vest på prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal.
Derfor har Statens vegvesen sett seg nødt til å utsette påmeldingen til prekvalifiseringen til 23. januar.
Avventende bransje
– Vi er forundret over den lave interessen vi opplever fra de store norske entreprenørene. Vi hadde håpet de ville se løsmassetunnelen som en spennende oppgave å løse, isteden sliter vi med å snu en avventende holdning, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Årsaken til den lave interessen, mener Johnsen, er at dette er det første prosjektet hvor anskaffelsesprosedyren konkurransepreget dialog brukes på et norsk veiprosjekt.
Les også: Vegvesenet tester ny anskaffelsesprosedyre
Vil ha svar i februar
12. desember ble planen for hele E6 Trondheim – Stjørdal sanksjonert av kongen i statsråd. Nå er den hos samferdselskomiteen, som skal klargjøre den for behandling i Stortinget.
– Vi har fått signaler om at de skal behandle den før Nasjonal transportplan kommer, så da blir det vel i februar, sier Johnsen.
I tillegg til Dagsone vest er det tre andre konkurranser som er kunngjort i prosjektet. Det er Forberedende arbeider vest for Bromstadvegen, Forberedende arbeid øst for Bromstadvegen og Tilstandsregistrering av bygninger i berørte boligområder: Nyhavna, Møllenberg, Kuhaugen og Strindheim.