Regjeringspartiene sier de jobber for å få flere elbiler på norske veier. Samtidig vil de kommende tirsdag stemme ned forslag i Stortinget som nettopp har dette til formål.
SVs Lars Egeland avviser imidlertid at det er forskjell på liv og lære.
– Det kommer massevis av slike enkeltforslag. Det som er viktig for oss, er å se på dette samlet, og det vil skje i forbindelse med statsbudsjettet til høsten, sier han til NTB.
Egeland var saksordfører da finanskomiteen i uken som gikk behandlet et representantforslag fra Venstre om å fjerne moms på leasing av elbiler samt å opprette en egen tilskuddsordning for bruk av elbiler i offentlige virksomheter.
Problemstillingen tok Teknisk Ukeblad opp i fjor høst i denne artikkelen: Avgiftsbrems for leide elbiler
Ap, Sp og SV avviser begge forslagene når Stortinget tirsdag går til votering.
Skuffet
– Jeg er skuffet, men ikke overrasket. Regjeringspartiene stemmer jo ned alt som kommer av forslag fra opposisjonen, sier forslagsstiller Borghild Tenden i Venstre.
Hun mener en egen tilskuddsordning over statsbudsjettet må til for å få opp andelen elbiler i offentlig drift. Av 2.850 elbiler på norske veier, er bare 2 prosent eid av offentlige virksomheter.
– I stedet for å lede an i utviklingen, henger det offentlige kraftig etter når det gjelder bruk av elbiler. I kommunene er det ideelt med elbiler fordi det kjøres mange korte turer. I tillegg er det kostnadseffektivt, sier Tenden.
Det er SVs Lars Egeland enig i.
– I mine 20 år som kommunepolitiker i Tønsberg har jeg stadig vekk foreslått innkjøp av elbiler. De er konkurransedyktige i innkjøp og pris, sier han.
Det er anslått at norske kommuner samlet disponerer et sted mellom 8.000 og 10.000 biler.
–60 prosent av den offentlige bilflåten kunne ha vært elektrisk, men bare 0,6 prosent er det, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil, et prosjekt for raskere innfasing av ladbare biler i regi av Energi Norge.
Drivstoffavgifter
Egeland sier regjeringen vil komme tilbake til tiltak for økt elbil-bruk til høsten, og at regjeringspartiene derfor ikke vil stemme for forslaget fra Venstre.
– Vi skal ha en bred gjennomgang av drivstoffavgiftene i forbindelse med statsbudsjettet for neste år. Da er det naturlig å se på elbilene også, for det skal lønne seg å kjøre miljøvennlig, sier han.
SV-representanten antyder at det kan komme en tilskuddsordning, som minner om den Venstre foreslår.
– Det kan godt være at det kommer en egen tilskuddsordning via Transnova i statsbudsjettet, men det må vi komme tilbake til, sier Egeland. Transnova ble opprettet i forbindelse med klimaforliket på Stortinget i 2008, for å bidra til mer klimavennlig transport og redusere CO2-utslippene fra veitrafikken.
– Dette er bare et forsøk på å vri seg unna. SV har ikke vunnet fram innad i regjeringen og synes åpenbart at det ikke er så viktig å stimulere til økt elbil-bruk likevel, sier Venstres Borghild Tenden.
– Ved å si nei til vårt forslag har regjeringen på enda ett punkt brutt med klimaforliket, legger hun til. (©NTB)