En fersk undersøkelse fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet viser at den nærmeste lederen ofte er avgjørende for sykefraværet i en avdeling.
Undersøkelsen gjelder ansatte i offentlig sektor i Danmark.
Smittsomt
Konklusjonen til doktorgradskandidat Ann-Kristina Løkke Nielsen er at ledere og mellomledere smitter de ansatte med det hun kaller "negativ fraværsatferd".
Fravær kan nemlig være smittsomt.
Er sjefen ofte borte, har også de ansatte høyt fravær.
– Ved å observere ledernes fraværsatferd lærer de ansatte hva som er akseptabelt og justerer sin egen atferd etter denne normen. På den måten er ledere og mellomledere med på å skape en bestemt fraværskultur i sine avdelinger og kan derfor også kontrollere fraværet ved selv å vise en god fraværsatferd, sier Løkke Nielsen til universitetets nettsider.
Ekstremt høyt
Kjell Vaage, professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Bergen, forsker på årsaker til sykefravær. Han avviser ikke funnene.
– Jeg er ikke overrasket hvis det er en sammenheng mellom lederes fravær og ansattes fravær. Normer rundt sykefravær er et viktig tema også i Norge, hvor sykefraværet er ekstremt høyt og vanskelig å forklare med helsemessige faktorer. Normer spiller antagelig en rolle, sier han til Teknisk Ukeblad.
Han peker samtidig på andre mulige årsaker.
– Det kan være andre grunner enn normer til at underordnedes fravær øker når lederes fravær øker. Egenskaper ved arbeidet eller arbeidsplassen kan for eksempel slå ut for begge gruppene, sier Vaage.
Bør skjules
Paul Moxnes, professor i organisasjonspsykologi på BI, er ikke i tvil om smitteeffektene.
– Generelt kan jeg si at smitteeffekter fra ledere til medarbeidere er det god empirisk og teoretisk dekning for. Det kan sammenliknes med smitteeffekter mellom generasjoner i familier. Selv fant jeg i sin tid at lederes følelse av angst eller trygghet i jobben smittet over på de underordnede. Av den grunn ble det viktig at ledere skjuler sine egne negative følelser og tanker for medarbeidere, sier han.
Han legger til:
– Allerede de gamle polfarerne visste dette. Ernest Shackleton, kjent som en stor leder, formulerte prinsippet om alltid å vise optimisme og helse som leder - selv i situasjoner der lederen var bekymret og syk, sier Moxnes.
Ådne Cappelen, forskningssjef i Statistisk sentralbyrå, er inne på det samme.
– Holdninger til sykefravær er vanskelig å kartlegge. En leder er ikke alltid en rollemodell som setter standarden for hva som er akseptert, men det kan være slik i en del tilfeller, sier Cappelen, som understreker at han ikke har lest studien til Løkke Nielsen.