Statens vegvesen har foretatt trafikktellinger i mars og mai på E18 mellom Blommenholm og Høvik. Tellingene ble foretatt mellom klokka 7 og 9 om morgenen. Flest elbiler var det mellom klokka 8.00 og 8.45.
I telleperioden ble det daglig registrert omtrent 1.350 elbiler, 120 busser og 100 drosjer i kollektivfeltet.
Det er første gang Vegvesenet har gjort en slik telling av elbiler. En ny telling vil bli gjort i høst.


Les også: Med et trykk på mobilen skal elbilen parkere seg selv og koble til lading
Mer trafikk
– Det er imidlertid klart at det har blitt mange flere elbiler i trafikken og at dette fører til mer trafikk i kollektivfeltene enn før, sier Allan Stokke ved Trafikkseksjonen i Statens vegvesen Oslo.
I år vil det bli solgt drøyt 16.000 elbiler i Norge dersom importørene klarer å virkeliggjøre sine ambisjoner. I fjor ble det registrert rundt 7.700 elbiler.
En undersøkelse fra Norsk Elbilforening som ble offentliggjort i juli viser at avgiftsfritak er det viktigste for mange elbilister. Tilgang til kollektivfelt og gratis parkering og ferje var mindre viktige fordeler for elbileierne.
Les også: Snart blir elsykkelen mye mer avansert
Kan miste fordeler
I klimaforliket fra 2012 forpliktet stortingsflertallet seg til å ikke fjerne fordelene for elbilister før i 2017 – eller når det er 50.000 elbiler i Norge.
Frps finanspolitiker Hans Andreas Limi antydet tidligere denne uka overfor Aftenposten at noen av fordelene for elbilene kan bli fjernet før den tid.
Les også:
Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel