TØNSBERG: Den lille norske it-leverandøren Syscom ønsker at bransjen tar et oppgjør med seg selv om satsingen på nettskyen - eller clouden.
Med stadig bedre kapasitet over nettlinjene, har it-selskapene markedsført nettskyen som et nytt fenomen:
Du kan få løsninger for lagring, programvare og regnekraft levert som en tjeneste fra "nettskyen".


Investeringer i maskinvare og programvare reduseres, mens du i stedet forplikter bedriften seg til å abonnere på leveranser over nettet - tilpasset dine behov til enhver tid.
Les også: Amazon og Google får ny, norsk skykonkurrent
Selvkritikkk
Her har leverandørene spilt mer eller mindre fallitt.
Mens "alle" markedsfører sine skytjenester, har ikke kundene hatt like stor appetitt.
IDC-tall viser at skytjenester så langt ikke utgjør mer enn 0,0000047 prosent av det totale globale it-markedet.
– Årsaken er at markedsføringen av nettskyen har skapt mer forvirring blant kundene, sier salgsdirektør Leif Arne Brandsæter hos Syscom.
I et innlegg på IT-tinget i Tønsberg denne uken kom han med sterk kritikk av overdreven fokus på "clouden". Hans arbeidsgiver leverer tjenester innenfor blant annet sikkerhet og infrastruktur - også i skyen.
– Ja, så dette er også selvkritikk, medgir Brandsæter.
Les også: Norsk Skype-konkurrent kaprer 3000 kunder hver dag
Skjønner ikke
I sin jobb opplever han at brukerne har problemer med å forstå hva nettskyen egentlig innebærer.
– Og det er ikke så greit å forklare, ettersom tjenester over nettet har eksistert i en årrekke, sier salgsdirektøren.
Microsoft markedsfører tungt sin skytjeneste med kontorløsningen 365. Til sammenligning har norske Evry levert e-post som en tjeneste over linje i 20 år.
– Skyen skaper mer en tåke, som skaper usikkerhet hos potensielle kunder og handlingslammelse og mangel på innovasjon hos utviklerne, mener Brandsæter.
Årsaken ligger i en rekke motsetninger i hvordan bransjen presenterer og håndterer disse løsningene:



Må rydde opp
– Et av hovedbudskapene har vært at alt blir så enkelt med en cloud-løsning, men det er ikke tilfelle. Du skal håndtere kunde- og regnskapssystemer uansett om de ligger i eget hus eller ikke, sier Brandsæter.
Her ligger det et ansvar for bransjen å rydde opp.
I mellomtiden kan den begynne med et enkelt tiltak: Dropp begrepet sky.
– I stedet bør vi fortelle brukerne at det handler om nettbaserte tjenester, mener Syscom-direktøren.
Les også:
TUs lesere har talt: Dette er de mest irriterende programmene
Indisk IT-gigant: – Vær forberedt på helt nye ingeniøroppgaver
IT-bedriftene knuser andre næringer på forskning og utvikling