En av Norges fremste sykehusplanleggere, Stig Ebbesen, mener Ernst & Young har gjort flere grove feil i sin rapport om nye St. Olavs Hospital.
Økt behov
I en serie artikler i Adresseavisen får det gigantiske utbyggingsprosjektet ramsalt kritikk. Kjernen i kritikken er at sykehuset skal være hodeløst planlagt.
Mens det nye Rikshospitalet i Oslo er lokalisert i et hovedbygg, bygges St. Olavs Hospital i Trondheim med en rekke desentraliserte funksjoner. Modellen er hentet fra Japan, hvor sykehusene har et betydelig høyere pasientgrunnlag enn Trøndelag.
Den desentraliserte modellen fører til at flere parallelle medisinske funksjoner må bygges opp. I tillegg blir personellbehovet større. Ernst & Young antok at en av ti leger kunne bli gjort overflødig, og at nesten 600 årsverk kunne bli spart med nye St. Olavs. «Dette er tøv og en sterk nedvurdering av den innsats som dagens leger utfører ved sykehuset.
Stryk
Med utgangspunkt i den desentralisering av en rekke sentrale vaktkrevende funksjoner som St. Olav får når den er ferdig utbygget, vil behovet for leger øke – ikke reduseres.» skriver Nils Ebbesen, daglig leder i Sykehus Utvikling AS, en av Norges fremste eksperter på omstillinger ved sykehus.
På oppdrag fra Adresseavisen har han gått gjennom rapporten fra Ernst & Young, som han gir klar strykkarakter. Rapporten fra Ernst & Young har bidratt til å legitimere løsningene som er valgt ved sykehuset.
Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt at innføringen av nytt IKT-system ved sykehuset har vært problemfylt.
IKT-systemet er uhyre avansert og brukes som utstillingsvindu for sykehus verden over, men de ansatte ved sykehuset er likevel frustrerte over ustabile løsninger og manglende opplæring.
Motsatt
Ernst & Young antok i sin rapport at IKT-systemet ville bidra til 281 færre årsverk. Ebbesen kaller dette helt urealistisk. «Dette er blind og ukritisk tro på at innføring av avansert informasjonsbehandlingssystem kan gi slike besparelser for driften.
Erfaringene er heller de motsatte med ingen gevinster på kort sikt og meget moderate gevinster på lang sikt.» skriver Ebbesen.
Ebbesen påpeker videre at det i rapporten fra Ernst & Young «ikke er tatt høyde for omfattende og personalkrevende data-opplæring, og i liten grad oppgradering av IKT-support.» I en bredt anlagt Fokus-artikkel tidligere i vinter skrev også Teknisk Ukeblad at sykehuset i svært liten grad har prioritert opplæring av de ansatte - til tross for at IKT-leverandør Telenor har gitt råd om nettopp dette.
Dyrere, ikke billigere
Ebbesen slakter også kalkylene for avskriving Ernst & Young-rapporten benytter. I mange tilfeller vil kostnadene tvert imot øke istedet for å reduseres, slik Ernst & Young hevder. Ebbesen avslutter sin gjennomgang slik:
«Det jeg mener å kunne påvise er at den økonomiske situasjonen blir en helt annen enn den som er skissert i utredningen fra E&Y. Kapitalkostnadene vil bli over 600 mnok per år høyere enn E&Y har angitt.
Den forespeilte bemanningsreduksjon på 561 årsverk anser jeg er helt urealistisk. Jeg anser at man vil få en bemanningsplan som innebærer en bemanningsøkning og dermed en kostnadsøkning sammenlignet med dagens situasjon.»