I 2009 påla Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) Statoil å utrede mulige tiltak for reduksjon av CO2-utslippene fra Snøhvit-anlegget på Melkøya.
Det første tiltaket som ble avvist var CO2-fangst og lagring. Ifølge Statoils beregninger ville det kostet 5039 kroner per tonn CO2 redusert.
I går omtalte Teknisk Ukeblad en ny EU-rapport som konkluderer med at CO2-fangst på et gasskraftverk kan koste 720 kroner per tonn CO2 fjernet i 2020.
– Ubegripelig
Det er ikke tvil om at CO2-rensing på Melkøya vil koste vesentlig mer enn referansekraftverket i EU-rapporten.
Men Statoils tall får Bellona-leder og medlem i EUs teknologiplattform for nullutslipp (ZEP) til å riste på hodet.
–Tallene Statoil kommer med er 7-8 ganger høyere enn de fremste ekspertene på dette har kommet frem til. Det er helt ubegripelig. Statoil og den norske regjeringen har gjort så mye idiotisk i arbeidet med CO2-fangst at de har misbrukt muligheten til å få gass med CO2-fangst til å fremstå som et bedre alternativ enn kull med rensing, sier Hauge til Teknisk Ukeblad.
Han viser også til utsettelsen av Mongstad-prosjektet som regjeringen og Statoil begrunner med mulig helsefare knyttet til rensing med aminer.
– Amin-saken er skikkelig stygg. Jeg har gitt opp den rød-grønne regjeringen, sukker Hauge.
Kostbart å bygge om
Statoil mener anslaget på over 5038 kroner per tonn CO2 fjernet har naturlige forklaringer.
– Det er mange forhold som gjør at CCS ville blitt kostbart på Melkøya. Kostnadene ved å integrere et renseanlegg på det eksisterende anlegget ville blitt på mellom 15 og 20 milliarder kroner. I tillegg ville det blitt tapte inntekter som følge av driftsstans og store kostnader forbundet med infrastruktur for CO2-injeksjon, sier informasjonssjef i Statoil, Sverre Kojedal.
Han forteller at Statoil ikke gikk videre med grundigere kostnadsanalyser fordi elektrifisering av anlegget fremstod som et mye rimeligere alternativ. Statoil har nylig overlevert sin elektrifiseringsstudie til Klif.
Trenger mer energi
Statoils beregninger viser at elektrifisering av anlegget vil koste 1500 kroner per tonn CO2 fjernet. Dette mener selskapet er for dyrt. Men Statoil planlegger for tiden et nytt LNG-anlegg på Melkøya, et såkalt Tog 2.
Og dersom dette som ventet blir vedtatt, blir trolig det nye anlegget elektrifisert. En konsesjon til et nytt gasskraftverk er nok bare realistisk med en ren AP-regjering eller en blå-blå regjering.
Kojedal bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at det ville blitt et annet regnestykke dersom det hadde blitt gjort beregninger som inkluderte et Tog 2.
Det er ikke usannsynlig å anta at det mest gunstige for Statoil er at selskapet tar i bruk strøm til begge LNG-anleggene, samtidig som de får lov til å bruke de eksisterende gassturbinene til varmeproduksjon.