I en kronikk gjengitt på Norsk Industris hjemmesider taler direktør Stein Lier–Hansen i Norsk Industri varmt for høyhastighetstog. Han mener at Norge er et av landene med størst potensial for forbedring av infrastrukturen.
– Høyhastighetstog kan være en god løsning. Nordmenn er langt mer mobile enn befolkningen i de fleste andre europeiske land. Klimaet vinner også ved en satsning på høyhastighetstog, skriver han.


The Terminator må bestemme
Under valget i California 4. november, stemte innbyggerne også over et forslag om å si ja eller nei til høyhastighetstog. Folkeavstemningen endte med at et klart flertall av velgerne sa ja til å bygge trasé for lyntog gjennom delstaten fra San Francisco i nord og Los Angeles / San Diego i sør. Ballen er dermed for alle praktiske formål spilt tilbake til guvernør Arnold Schwarzenegger.
– Når noe slikt kan skje i bilens hjemland USA, forteller det med all ønskelig tydelighet at folk over hele verden er villige til å tenke nytt og utradisjonelt. Mange tiårs egotenkning er erstattet av fokus på hva den enkelte kan bidra med for å redde miljøet og klimaet. Mange vil mene at denne utviklingen er en god ting, skriver Lier–Hansen.
To og en halv time
– Norge er et av de land i verden med størst potensial for forbedring av infrastrukturen. Det er min overbevisning at høyhastighetstog kan være løsningen, også for oss. Det er ikke snakk om å finne opp hjulet på nytt. Høyfartstog er ikke science fiction. I Europa har man satset på slike tog siden tidlig på 1980-tallet. Innsatsen tredobles nå, fram mot 2020. I dag tar det 7 timer å kjøre tog mellom Oslo og Bergen. Høyhastighetstog vil gjøre unna denne strekningen på 2 timer og 25 minutter.
Ta Norge i bruk
Høyhastighetstog kan revolusjonere all tradisjonell tankegang om bosettingsmønstre og arbeidstilbud i Norge. Næringsliv og industri i det som før var Utkant-Norge, vil på en helt ny måte bli knyttet til markeder og større byer. I aller høyeste grad handler dette om å ”ta hele Norge i bruk”. Dermed kan dagens sterke sentraliseringstendens snus.
– Med et nettverk av høyhastighetstog i Sør-Norge, er det ingenting i veien for at man kan bo på Notodden, i Arendal eller for den saks skyld på Haukeli, og jobbe i Oslo. Reisetiden til disse tilfeldig valgte stedene vil være under 1 time og 35 minutter. Oslo-Notodden går unna på tre kvarter. Fra Oslo til Lillehammer vil reisetiden være 50 minutter, fullt ut akseptabelt for de fleste.
Et ferdanes folkeferd
Lier–Hansen er uenig i at høyhastighetstog ikke har noe for seg. Norges befolkning er i vekst og det er få folkeslag som reiser mer enn nordmann. Innenlandsrutene med mellom Oslo og de andre store byene, Stavanger, Bergen og Trondheim er blant de mest trafikkerte i Europa med mer enn 1,6 millioner passasjerer per strekning per år.


– Dette er tall som teller, skriver Lier–Hansen.