Attråverdige produkter med navn som starter med liten "i" er ikke lenger forbeholdt et visst amerikansk konsern med fruktlogo.
Tyske BMW låner gadget-konnotasjonene bokstaven gir når de lanserer sin kommende elektriske familie. Den heter i-serie.
Lansering om to-tre år
De ferskeste konseptene ble vist fram i Frankfurt før helga og vil garantert få mye oppmerksomhet når bilmessen starter på samme sted om en drøy måned.


Den helelektriske i3 og sportshybriden i8 skal lanseres i henholdsvis 2013 og 2014.
Fram til i8-konseptet har BMW gått veien om konseptet Vision EfficientDynamics, som ble vist fram i Frankfurt for to år siden.
I3-konseptet var tidligere kjent under prosjektnavnet Megacity Vehicle og drar veksler fra den elektriske versjonen av Mini og ActiveE, basert på 1-serie kupé (E82). Imidlertid har BMW komprimert elmotoren slik at den tar 40 prosent mindre plass enn den i Mini E.
Les mer om disse konseptene i følgende artikler:
BMWs superhybrid skal i serieproduksjon
Det som uansett kjennetegner både i3 og i8 er sportslighet.
Sparer vekt
Den lille fireseteren i3 har en elmotor, koblet til bakakslingen selvsagt, på hele 125 kW/250 Nm.
Når vekten samtidig er holdt nede på 1 250 kilo, mye takket være utstrakt bruk av karbonfiber i karosseriet, vil dette gi elbilen solide ytelser.
BMW lover akselerasjon 0–60 kilometer i timen på under fire sekunder og 0–100 kilometer i timen på under åtte sekunder.
BMW anslår selv at plastdelene med karbonfiberarmering (CFRP) bidrar til 250–350 kilos vektreduksjon sammenlignet med en konvensjonell elbil, som vi vil anta


Rekkevidden med batteridrift skal ligge rundt 150 kilometer, men flere medier som var til stede på presentasjonen rapporterer at BMW i tillegg vil lansere i3 som plug-in-hybrid. Her vil elmotoren bak få selskap av en tosylindret 0,6-liters bensinmotor som vil kunne doble rekkevidden.
BMW har døpt det såkalte rekkeviddeforlengersystemet REx.
Kjapp gjerrigknark
Det er motsatt fortegn på i8. Denne vil kun komme som plug-in-hybrid – batterirekkevidden er kun 35 kilometer.
Men den blir effektiv: På tross av samlet effekt på 260 kW vil bensinforbruket ligge under 3l/100km.
Da konseptet først ble vist, var det med to elmotorer, én på hver aksling, og en dieselmotor bak. I det nyeste konseptet er det en variant av elmotoren fra i3 på framakslingen og en tresylindret 1,5-liter turbomatet bensinmotor som yter 164 kW/300 Nm på bakakslingen.
Når begge motorene jobber i tandem kan i8 akselerere fra 0–100 km/t på under fem sekunder og nå en topphastighet på 250 km/t.
BMW har sørget for å fordele de 1 480 kiloene 2+2-seteren veier 50/50 på hver aksling.
Både i3 og i8 skal bygges på anlegget i Leipzig der BMW er i ferd med å investere over 400 millioner euro. Her bygges 1-serie og X1 i dag.
I tillegg investerer BMW i to anlegg i Bayern, nærmere bestemt i Wackersdorf og Landshut, som skal produsere komposittkomponenter til den kommende modellen.