Når Uno-X åpner sin første hydrogenstasjon i Norge, blir det samtidig en verdensnyhet:
Dette blir den første hydrogenstasjonen som bruker overskuddsenergi fra et plusshus til å produsere hydrogen.
- Minst fire nye stasjoner bare i år: Her kommer de nye Uno X-hydrogenstasjonene
Powerhouse Kjørbo
Fyllestasjonen, som skal være klar til høsten, bygges ved kontorbygget Powerhouse Kjørbo i Bærum.
I forbindelse med en rehabilitering som var ferdig i 2014 ble det her installert solcellemoduler på hustakene som har en årlig energiproduksjon på cirka 200.000 kWh. Energien som behøves til ventilasjon, belysning, oppvarming og kjøling anslås til om lag halvparten.
Norske NEL ASA leverer teknologien.
– Vi setter vi opp en elektrolysør som er tilpasset til å kunne bruke byggets overskuddsenergi til å produsere hydrogen lokalt, sier NEL-direktør Jon André Løkke i en pressemelding.
- NEL står for «norsk elektrolyse», og selskapet har visstnok en del hemmeligheter som gjør deres elektrolysører energieffektive: «Coca-Cola-oppskrift» kan gjøre hydrogen til nytt norsk industrieventyr
To tonn i året
Det går med cirka 50 kWh på å produsere et kilo hydrogen.
– Med andre ord vil overskuddsenergien fra kontorbygget kunne gi cirka to tonn hydrogendrivstoff i året. Vi vil bruke timene med overskudd til å produsere hydrogen og ser an prisen i strømnettet for øvrig produksjon, forteller Bjørn Simonsen, som er direktør for forretningsutvikling og samfunnskontakt i NEL, til Teknisk Ukeblad.
Han sier at de vil lagre «noen hundre kilo» hydrogen på stedet, men ettersom selve elektrolysøren og stasjonen ennå ikke er lansert, ønsker han ikke å gå ytterligere i detalj.
– Det jeg kan si er at dette er en ny generasjon stasjon med en rekke nyvinninger, men likevel så moden at den gir kundene den samme opplevelsen som en vanlig bensinstasjon gir i dag.
- Det finnes knapt hydrogenbiler: Allerede konkurrerer selskapene om å levere drivstoff
Minst 20 stasjoner
Uno-X Hydrogen AS er et nytt selskap, der Reitangruppens drivstoffselskap Uno-X-gruppen eier 51 prosent og hydrogenselskapet NEL eier 49 prosent.
I januar fikk NEL 7,5 millioner kroner i støtte fra Enova for å demonstrere en ny og mer effektiv fyllestasjon for hydrogen.
I desember i fjor varslet disse aktørene at de hadde planer om å rulle ut minst 20 nye hydrogenstasjoner i Norge innen 2020.
Utbyggingsplanen er som følger:
- Bergen – sommer 2016
- Oslo – sommer 2016
- Akershus 1 – høst 2016
- Akershus 2 – høst 2016
- Trondheim, Bergen, Stavanger, Hamar, Kristiansand - 2017
13 millioner fra det offentlige
I tillegg til Enova-støtten, har den kommende Kjørbo-stasjonen fått 5,7 millioner kroner fra Akershus fylkeskommune.
– Hydrogenbiler vil spille en nøkkelrolle for å redusere utslippene fra veitrafikken. Derfor føles det godt for oss å ha på plass avtalen for den første av de 20 hydrogenstasjonene Uno-X skal bygge innen 2020. Over 80.000 biler vil passere stasjonen på Kjørbo daglig når den åpner til høsten, og vi har sterk tro på at mange av disse om få år er hydrogenbiler, sier administrerende direktør Vegar Kulset i Uno-X-gruppen i meldingen.
- Koster mindre og yter mer: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi