– Bannlys alt som lukter av organisering, slik som tillitsvalgte, fagforeninger og tariffavtaler. Slå ned på alle tilløp til kritikk. Motangrep kan du la komme i form av mistenkeliggjøring, latterliggjøring eller baksnakking av dem som framfører budskapet, skriver psykolog Envor M. Bjørgo Skårdalsmo i Scandinavian Journal of Organizational Psychology.
Hun har laget 10 tips til ledere som vil behandle sine ansatte på en dårlig måte. Rådene er laget med en humoristisk vri på hvordan man kan bidra til mistrivsel og økt sykefravær på arbeidsplassen.
– Det er veldig mye fokus på god ledelse og hva som er en god leder. Jeg ville vri på det og se det fra et annet perspektiv. Jeg håper rådene bidrar til mer bevisstgjøring om lederskap og trivsel på arbeidsplassen. De aller fleste vil jo bli sett, lagt merke til og føle seg motivert, sier Bjørgo Skårdalsmo.
Sett tall på alt
Bjørgo Skårdalsmo sier at en dårlig leder definerer mål som er lette å telle.
– Det kan være gjennomstrømning, karakterer, atferdsmål, oppklaringsprosent eller artikkelproduksjon. Få medarbeiderne med på å prioritere de sakene som raskest gir utslag på måltall, eller til å jukse med måltallene for å få pene resultater.
Ifølge henne må ansatte som etterlyser faglige begrunnelser for prioriteringene og debatt om innhold og kvalitet, betraktes som illojale og få represalier.
Les også: Så mye tjener norske ledere
Omdømme og knebling
– Skap verdier og visjoner for virksomheten med ord ingen kan være uenige i. Da trenger de heller ikke etterleves, sier psykologen.
Debatter rundt faglig uenighet, prioriteringer, innholdet i bedriftens verdier eller hvordan samfunnsoppdraget utføres må ikke komme ut i offentligheten. Aller helst bør slike debatter også knebles internt.
– Du har personalansvar for så mange, og så mye annet å gjøre at det er umulig å finne ut hvordan det står til med den enkelte. Bry deg derfor heller ikke om hva de driver med eller om de jobber sammen mot felles mål.
Som et konkret tiltak mot dårlig ledelse anbefaler Bjørgo Skårsdal at du skal ta med matpakke på møter for å vise hvor travel du er.
– Hold alltid fokus på flere steder samtidig, for eksempel sørg for å lese e-post samtidig som du snakker med ansatte. Dersom du oppdager at du ikke har fått med deg hva medarbeideren har sagt, lat som du har hørt det og skift tema.
Fokuser på deg selv
Den dårlige lederen skal stadig fokusere på seg selv og sine egne forslag, eller presentere andres forslag som sine egne.
– La dagens humør styre hvordan du behandler de ansatte. Selv om du i går synes det var artig med litt humor og ironi fra dine medarbeidere, kan du i dag slå hardt ned på det. Ingen skal få gjøre narr av deg!, skriver Bjørgo Skårsdal.
Lederen bør også ha stor tiltro til sin egen kompetanse for å lykkes som kjip sjef.
– Siden du har solid lederutdanning, trenger du ingen spesialkompetanse innen det arbeidsfeltet du skal lede andre. La derfor ikke dine medarbeideres meninger og faglige kompetanse komme inn som forstyrrende elementer.
Les også: Får sjefene til å dele sine største blundere
Ikke en popularitetskonkurranse
Leder for HR Norge, Even Bolstad, sier at ledelse ikke er en popularitetskonkurranse.
– Rollen innebærer løpende avveininger og fordeling av goder og byrder mellom ansatte og grupper av ansatte. Lederens viktigste oppgave er å nå målene til organisasjonen dere jobber i. Det innebærer også å kunne gjennomføre upopulære beslutninger på en effektiv måte, sier Bolstad.
Bolstad sier at hvis man opplever problemer på en arbeidsplass og vil takle en dårlig sjef bør man ta opp problemene.
Hanforeslår å starte med å beskrive konkret hva som er problematisk og hva som er utilfredsstillende for deg og dine kolleger.
- Er det det relasjonelle som er problemet, eller er det faglig dyktighet?
- Handler det om evne til styring eller vilje til å gå inn i konflikter?
- Er det utydelige mål eller uklare tilbakemeldinger som er problemet?
- Ofte er det et samspill av faktorer som over tid har utviklet seg i gal retning.
Unngå forsvarsposisjon
Bolstad sier at man bør å unngå få lederen i forsvarsposisjon. Mange ledere havner i en negativ spiral og opplever mye press fra sin egen leder.
– Mange var gode fagfolk som på et tidspunkt i karrieren ble forfremmet inn i stillinger med andre utfordringer og som de ikke hadde forutsetninger for å mestre. Plutselig finner de seg selv i en situasjon med høy turnover, mye politisk atferd og medarbeidere med lav lojalitet og trivsel. De klarer ikke å levere som forventet og opplever presset fra egen leder.
Derfor anbefaler han å fokusere mest mulig på felles grunn men være tydelig på forventningene.
Les også: To års utdanning gir 240.000 kroner mer i årslønn
Ta opp med HR
Hvis det ikke fører frem til et bedre arbeidsforhold kan det være lurt å ta kontakt med HR-avdelingen.
– Ta opp utfordringene; vær konkret og fokuser på felles interesser. Ha med deg at lederens viktigste mål er å skape resultater. Dersom problemene står i veien for måloppnåelse er det viktig å huske på at det som regel er et interessefellesskap mellom virksomheten og medarbeiderne.
Hvis problemene ikke tar slutt kan man tenke på å bytte jobb og leder, eventuelt jobbe et annet sted i selskapet.
– Det er helt vanlig at virksomheter gjør tilpasninger og omrokeringer internt for personer de er opptatt av å beholde. Dersom ikke HR kan hjelpe deg videre internt er det oftest best for alle parter om du finner deg en ny jobb utenfor organisasjonen, sier Bolstad.
Dårlige på oppfølging
Ifølge European Employee Index 2013 er ligger nordmenn langt bak andre land når det gjelder oppfølging fra nærmeste leder, tilbakemelding på prestasjoner og tydelige mål.
Samtidig havner Norge på fjerdeplass når det gjelder arbeidsglede, trivsel og tillit. Foran oss er India, Danmark og Mexico.
Les også:
– La deg ikke blende av signeringsbonus
Disse kvalitetene leter hodejegerne etter