Lykkelige mennesker er mer produktive, enn andre. Det har forskere ved University of Warwick funnet ut.
Mer produktive
De gjennomførte nylig fire ulike eksperimenter med 700 deltakere. Noen ble vist komedie eller fikk gratis sjokolade, drikke og frukt. Andre ble spurt om nylige familietragedier og andre negative hendelser.
Deretter prøvde man å kartlegge om lavere nivå av lykke kunne assosieres med hvor produktive de var etter disse samtalene.
Deres eksperimenter viser at lykkelige mennesker ble 12 prosent mer produktive.
Mer fornøyde medarbeidere brukte arbeidstiden sin mer effektivt, og kunne øke tempoet uten at det gikk ut over kvaliteten på arbeidet, skriver forskerne i artikkelen "Happiness and Productivity".
Les også: «Hva betyr fleksibel arbeidstid? Kan jeg jobbe når jeg vil? Eller må jeg jobbe kveld og helg?»
1. Hva stjeler oppmerksomheten?
Motivasjonsekspert Mette Manus sier at for å bli mer produktiv på jobb bør man starte med å få en oversikt over tidstyvene.
– Hva stjeler tid og oppmerksomhet som ikke er jobbrelatert? Sosiale medier? Avislesing på nettet? Uvesentlige mailer? Lite konstruktive møter? Pauser ved kaffemaskinen? For lange telefoner? Oppgaver som du burde ha delegert til andre? Dataspill?, sier Manus.
2. Tøm hodet hver morgen
Manus sier at hodet er til for å få ideer, ikke for oppbevare dem. Det kan være lurt å tømme hodet hver morgen ved å skrive ned alt du skulle ha gjort.
– Ned til minste detalj. Velg så ut de tre viktigste tingene som du skriver på ulike post-it lapper, en aktivitet på hver lapp. Begynn så med den første, gjør den, krøll sammen lappen og kast den fysisk i søplebøtten. Gå så til neste lapp, utfør det som skal gjøres og kast lappen, og så videre.
Manus sier at man bør holde fokuset på oppgavene man har fått til, og ikke de som er igjen. Ellers blir man stresset av å tenke på det ugjorte.
– Og når vi er stresset, er vi lite produktive. Du kan også feilhåndtere oppgaver. Ved å tømme hodet og fysisk arkivere ting du må huske, vil du bli mer konsentrert og får mer gjort.
Les også: Her får de ansatte tilbud om sluttpakke hvert eneste år
3. Strukturer innboksen
Å svare på mail er en arbeidsoppgave som ofte tar en del tid, og sinker effektiviteten på jobb. Derfor kan det være lurt å strukturere epostinnboksen med mapper, mener Manus.
– Slett uvesentlige mailer og arkiver dem du ikke får svart på med en gang. Dersom en mail vil ta mindre enn to minutter å svare på, prøv å gjøre det med en gang. Tar den lenger tid, må du vurdere om du skal arkivere den i boksen "venter på".
Vurder også om eposten og oppgaven kan delegeres til noen andre.
– Ideelt sett skal du tømme mailboksen din hver dag! Det gir ro og overskudd, men da må du ha et godt system så du fort finner mailer du trenger.
4. Sett av tid til nettavisene
Skal du lese aviser på nett, så sett av fast tid til det, akkurat som Facebook og andre sosiale medier.
– Ikke vær innom hele tiden, da mister du oppmerksomheten på det du holder på med. Dette er aktiviteter de færreste egentlig skal kunne gjøre på jobben, så den tiden du bruker her, må du kompensere utover ettermiddagen, sier Manus.
Les også: Ikke gjør dette når du innkaller til møter
5. Innfør økter
– Innfør 45 minutters økter til konsentrert jobbing. Slå av mobil og nett, lukk døren hvis du kan det, og gjør det du holder på med uten forstyrrelser.
Manus sier at etter slike økter hjelper det å ta en pause. Det å strekke på bena gir mer energi. Det samme gjelder å puste dypt. Og husk lunsj.
– Ikke vær med på å forlenge møter for møters skyld. Vær godt forberedt og hold deg til saken. Skravlingen kan du ta i lunsjen. Og lunsj må du ha hvis du skal være produktiv. Sett deg med dem som gir deg energi og humør, ikke med de negative som sutrer og trekker deg ned.
6. Varier
Manus sier at man må passe på å variere arbeidsoppgavene.
– Pass på å gjøre noen hyggelige oppgaver innimellom de tyngre. Og gjør oppgaver du kan avslutte, slik at du føler at du har produsert noe.
Les også: Riktig musikk gir bedre konsentrasjon på jobben
7. Gi belønning
Gi deg en slags belønning når du har klart å endre vaner og bli mer effektiv.
– Du trenger ikke slå på klokken som de gjør i shipping når de har kjøpt en båt, men unn deg noe som gleder deg. Og tenk gjennom hva du gjorde som fikk deg til å bli mer produktiv. Se hva det gir deg, hvor mye morsommere det er å gå fra jobb når du har fått gjort det du skulle.
Hun anbefaler å fokusere på opplevelsen av å få til oppgaver, i stedet for stress.
8. Ikke utsett
Det siste rådet hennes er ikke å utsette arbeidsoppgaver.
– Ikke utsett ting! Få oppgavene gjort og begynn i dag! Det er utrolig hva du vil få gjort og hvor glad du vil bli.
Les også:
Dette er de aller beste yrkene
Ikke gjør disse 7 feilene når du mingler