Når Norge om et drøyt år mottar de første to F-35 Lightning II, følger det en nyutviklet hjelm på kjøpet.
Uten HUD
Head-up-displayet (HUD), som alle kampfly har vært utstyrt med de siste tiårene, eksisterer ikke i F-35. I stedet skal flygeinformasjon vises rett i hjelmen. Systemet kalles helmet-mounted display system (HMDS).
Hjelmen er med andre ord mye mer enn støyisolasjon og beskyttelse for flygeren i utskytinger i inntil 550 knop - den er en helt sentral komponent i kampflysystemet.
Dermed hviler det mye ansvar på denne teknologien, og når sant skal sies har den ikke hele veien i utviklingsprogrammet svart hundre prosent til forventningene:
I februar i fjor var daværende sjef for F-35/JSF-programmet i Lockheed Martin, Tom Burbage, i Norge og presenterte sin etterkommer Steve O'Bryan.
På denne tida var problemene som hadde oppstått med ferdigutvikling av den avanserte hjelmen en av de største bekymringene, og dette var også et tema som kom opp på denne «signingsferden».
Les også: Her prøveskyter Forsvaret det nye mobile luftvernet
Alternativ hjelm
Reaksjonen til det flernasjonale programkontoret (JPO) var å sette ut en kontrakt på å ta fram en alternativ hjelm - et oppdrag som gikk til BAE Systems.
Konkurransen virket åpenbart etter hensikten, for i fjor høst hadde den opprinnelige produsenten Rockwell Collins ESA Vision Systems gjort så store framskritt med sin hjelmdesign at BAE fikk beskjed fra JPO om å legge sin hjelm på hylla for godt.
Rockwell Collins ESA Vision Systems eies i fellesskap av det amerikanske datterselskapet til israelske Elbit systems og Rockwell Collins.
Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel
Problemene
Problemene med den første hjelmen har handlet om manglende skarphet i nattmodus, uklarhet, vibrasjoner og forsinkelser i skjermvisningen.
For å løse dette har den nye hjelmen, F-35 Gen III HMDS, et nytt nattkamera plassert i panna, ny lcd-teknologi og nyutviklet software.
I tillegg til etterslep/litt for sen oppdatering på skjermvisningen på den første hjelmen, skal det også ha vært problemer knyttet til for dårlig presisjon og doble bilder.
– I F-16 har vi HUD, og der tåler vi litt «slark» i hjelmvisningen. Men i F-35 blir HMDS flygerens primære referanse ved flyging i instrumentforhold - i skyer og dårlig sikt. Hjelmen vil i ytterste konsekvens også være kikkertesikte for kanonen. Derfor må systemet ha hurtig oppdatering og stor nøyaktighet, forklarer flyger Morten Hanche, som tidligere var tilknyttet det som i dag er Kampflyprogrammet.
Han understreker at han selv ikke har fløyet med F-35-hjelmen annet enn med simulatorversjonen.
Derimot har han meget god kjennskap til hjelmen som i dag benyttes i Luftforsvaret, ettersom han har mange års erfaring som F-16-flyger og testflyger.
Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre
Oversikt
En viktig kapasitet er at hjelmen skal bidra til å gi flygeren 360-graders utsyn ved å gjengi informasjon fra seks sensorer som er plassert rundt flyet. Dette heter DAS («distributed aperture system»).
Hanche påpeker at poenget med HUD på tidligere fly i starten var å peke ut luftmål for egne sensorer/missilsøkere. Tanken var luftkamp.
Så fant man ut at systemet også var nyttig i luft-til-bakke-rollen dersom flygeren kunne sikte seg inn på bakkemålet i selve HUD-displayet.
– Med det nye hjelmsystemet slipper vi å dra referansepunkter, for eksempel gitt fra en forward air controller, inn i en HUD som vi må gjøre på F-16. I stedet for å stupe ned og sikte med hele flyet mot et bakkemål, holder det altså for flygeren å vende litt på hodet og kikke ned, forklarer Hanche.
Dagens F-16 er utstyrt med et målbelysningskamera som er montert under luftinntaket på flyet, en såkalt sniperpod (ATP).
Det har en kraftig optisk forstørrelse og ifølge Hanche kan det noen ganger være vanskelig å korrelere det lille utsnittet som blir vist på flyets skjermer med hvor sensoren faktisk peker. Litt som å kikke gjennom et sugerør.
Les også: Fullstapper Natos nye spionfly med norsk teknologi
Ser dit sensoren ser
Den nye hjelmen og tilhørende systemer i F-35 vil bidra til bedre situasjonsforståelse:
– HMDS viser flygeren ut av vinduet hvor sensorene faktisk titter. Det kan høres banalt ut, men det er veldig nyttig, forteller Hanche.
Norske F-16-kampfly opererer nesten aldri alene. Det er som regel to, fire eller flere, gjerne med flere kilometer avstand fra hverandre.
Sensorene om bord i F-35 kan føre til enda større avstander mellom formasjonsmedlemmene.
– Hjelm og datalink som utveksler informasjon gjør at flygerne kan tillate seg å skli fra hverandre og hurtigere finne hverandre igjen. Det gagner flysikkerhet og gir større taktisk fleksibilitet, mener Hanche.
I dag flyr F-16-pilotene i mørket med nattbriller som stikker ut av hjelmen. Det blir det slutt på nå.
– Nå får vi to kilder til nattsyn som vil være viktig, spesielt i nærstøtterollen, sier han.
Les også: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift
Har begynt på Norges tredje fly
Den nye hjelmen skal være klar til LRIP 7, som er produksjonskontrakten Norge får produsert sine første fly under.
Kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet, Endre Lunde, bekrefter at norske fly og flygere går rett på Gen III-hjelmen.
De første fire flyene Norge har bestilt er treningsfly som blir værende i USA. To fly skal leveres om cirka et år, og de to siste i 2016.
– Jeg har nettopp fått beskjed om at byggingen av vårt tredje fly, AM-3, også er i gang, så det ruller og går fremover, sier Lunde.
Les også:
250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene
Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye