BYGG

Slik blir nye E18

Vi har prøvekjørt motorveien som åpner neste uke. Se video.

 Steinbra: Tunellåpningene på den nye E18 er kledd i steinblokker av larvikitt.
Steinbra: Tunellåpningene på den nye E18 er kledd i steinblokker av larvikitt. Bilde: Håkon Jacobsen
1. juni 2012 - 10:36

Nye 11 kilometer motorvei klasse A åpner mellom Sky og Langangen syd for Larvik.

Snoren blir klippet onsdag 6. juni, og tu.no har prøvekjørt den nye strekningen på forhånd.

Under vanlige forhold vil bilistene spare fire små minutter på den nye strekningen, i utfartshelger som påske og pinse vil betydningen for trafikkavviklingen ventelig bli større.

SE VIDEO: Den nye motorveien meter for meter

100 km/t

Fartsgrensen blir 100 km/t, mot 60, 70 og 80 på den eksisterende E18 med kun to felt, mange svinger og uten midtdeler.

Prislappen ender på 1 765 millioner kroner. Av dette dekker staten 600 millioner, mens de resterende 1165 millionene må betales i form av bompenger av bilistene.

Strekningen ble vedtatt bygd av Stortinget i 2008, og byggestart var i 2009. Det er Veidekke i samarbeid med Hære som har vært entreprenør for strekningen, som inneholder seks bruer og fire tunneler.

Les også: Slik unngår svenskene kø

Og: Sverige bygger vei døgnet rundt

60 meter høy bru

Tunnelene varierer i lengde mellom 140 og 380 meter. I tillegg er det flere dype veiskjæringer med opp til 40 meters høyde.

Den største brua, Kjosvegen bru, er 305 meter lang og rager opp til 60 meter over bakken.

Les også: – Biler og bensin bør bli billigere

1200005667.jpg

Mer motorvei

Det er også andre deler av E18 gjennom Vestfold der bedring langsomt nærmer seg.

Strekningen Bommestad – Sky er på 6,7 km, forberedelsene til utbyggingen er i gang. Det pågår nå arkeologiske utgravinger på deler av strekningen forbi Larvik, parallelt med detaljprosjektering. Under forutsetning av at finansiering blir gitt, håper Statens Vegvesen på byggestart i 2013 og åpning i 2016. Prisen er beregnet til 1800 millioner kroner.

På den 24 km lange strekningen mellom Gulli og Langåker er arbeidene med å utvide dagens E18 fra to til fire felt uten å endre trasé godt i gang. Arbeidene startet sommeren 2011 og er ventet ferdige høsten 2014. Prisen blir 2400 millioner kroner.

Les også: – Lovverket forsinker E18-utbygging

Øystein Stray Spetalen: Ville bli samferdselsminister

Les også:

– Norsk veivedlikehold er som å male en råtten trevegg

Forskere tenker bare trafikkøkning 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.