Nå viser Volvo frem to elbiler, en sedan og en SUV, som begge er basert på produsentens CMA-plattform.
Det nærmeste Volvo har vært en elbil til nå er demonstrasjonsmodeller av C30 electric, som har blitt produsert i et svært begrenset antall.
Og for ordens skyld: Bilene svenskene nå viser frem er konsepter, og ikke eksklusivt elbiler. Disse skal utgjøre den nye 40-serien.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
CMA-plattform
CMA-plattformen, eller Compact Modular Architecture om du vil, er Volvos nyeste plattform for mindre biler.
![Volvo 40.2 er en sedan, og gir en forsmak på S40. <i>Foto: Volvo</i>](https://images.gfx.no/290x/1874/1874376/190841_Volvo_Concept_40_2_front_quarter_low.jpg)
Den gjør det mulig å konstruere biler med forbrenningsmotor, hybriddrift og ren eldrift. Derfor inkluderer konseptene alle drivlinjene.
I pressemeldingen skriver Volvo at det har planer om å ha solgt «inntil en million elektrifiserte biler innen 2025 globalt». Altså akkurat passe vagt.
Kommer i produksjon neste år
Men det ser nå ut til at Volvo kommer til å levere elbiler når de første CMA-baserte bilene kommer i produksjon i 2017.
Hvorvidt de helelektriske versjonene skal produseres da, er imidlertid ikke kjent.
![40.1 er Volvos kommende små-SUV, som trolig kommer i salg som XC40. <i>Foto: Volvo</i>](https://images.gfx.no/290x/1874/1874377/190848_Volvo_Concept_40_1_front_seven_eights.jpg)
Det kan dog være et godt tidspunkt å gi seg i kast i elbilmarkedet. Tesla kan kanskje komme i gang med Model 3-produksjonen sent 2017, mens General Motors etter alle solemerker kommer i gang med produksjonen av Bolt/Ampera-e i år.
Konseptene Volvo har vist frem er en sedan og en SUV. I ren elbilutgave får disse en rekkevidde på rundt 350 kilometer, ifølge CAR Magazine, som viser til en ikke-navngitt kilde i Volvo.
Men disse tallene er angivelig ikke spikret, ettersom utviklingen av elbilene fortsatt er pågående.
Øvrige spesifikasjoner er heller ikke offentliggjort.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
XC40, S40 og V40
![Drivlinjen på en elbil basert på CMA-plattformen. <i>Foto: Volvo</i>](https://images.gfx.no/290x/1874/1874374/190826_CMA_Battery_Electric_Vehicle_Technical_Concept_Study_Top_view.jpg)
40.1 er SUV-en, som antakelig kommer på markedet som XC40.
40.2 er sedanen, som trolig skal selges som S40. Disse to kommer til å få selskap av V40.
Fra før av har Volvo sagt at de skal produsere en elbil på SPA-plattformen, som blant annet XC90 og V90 er bygget på. Denne skal komme i 2019.
I og med at 40.1 og 40.2 er konsepter, vil de kunne få ha en noe mer dempet design når de er klare for markedet.