RANDABERG: Prosafes nyeste investering, boligplattformen «Safe Boreas», ligger til kai i Mekjarvik utenfor Stavanger. Om ikke lenge skal den til Edvard Grieg-feltet på oppdrag for Lundin.
Konstruksjonen kostet 350 millioner dollar å bygge, er 70 meter høy, veier i overkant av 30.000 tonn og rommer 450 enkeltrom.
Det gjør den til den største boligriggen som kan operere i Norge, og, i hvert fall midlertidig, Stavangers største hotell.
Enerom med dagslys
Med unntak av at det ikke finnes et boretårn ombord, ser Safe Boreas ut som en hvilken som helst rigg i Nordsjøen. Men i motsetning til borerigger, er primæroppgaven til nybygget å tilby sengeplasser, som et flytende hotell.
For å kunne operere på norsk sokkel er det blant annet krav om enerom til alle offshorearbeiderne og tilgang på dagslys i alle soverom.
Dermed har alle de 450 rommene vindu, enten med havutsikt, eller inn i ett av to atrium med store glasstak.
– Vi har brukt all vår erfaring med boligrigger til å lage den så komfortabel og trygg som mulig, sier Karine Cosemans i Prosafe til Teknisk Ukeblad.
Les også: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer
Sauna, golfsimulator og kinosal
Atriumene tar stor plass, men gir nødvendig lys til lugarer og spiseområdene.
– De tar opp mye plass, plass som kunne vært brukt til flere sengeplasser, kontorer eller lignende. Nå er det jo bare luft der. Men dagslyset er nødvendig, forklarer hun.
Alle har eget rom, men to og to deler toalett og dusj. Noen rom er litt større, beregnet på representanter fra kundene til Prosafe, og disse har i tillgg en liten tv-stue og eget bad.
I tillegg finnes treningsrom, sauna, røykerom, rekreasjonsrom, kinosal, golfsimulator, møtelokaler, konferanserom, kontorplasser og mer om bord.
Les også: Lundin hadde to Korea-tilbud på Edvard Grieg. Derfor valgte de norsk
– Skal ligge mest mulig i ro
Prosafe mener også at Safe Boreas er den mest avanserte halvt nedsenkbare boligriggen beregnet på barske værforhold - i verden.
Boligriggen er designet for værforholdene på norsk sokkel, primært Nordsjøen, men også Norskehavet. Blant annet tåler de temperaturer ned i minus 20 grader.
– Og Safe Boreas er designet for å kunne ligge mest mulig stille i havet. Fartøyet er optimert for å kunne ligge i ro, slik at gangbrua er i funksjon, selv i høy sjø, forklarer konsernsjef Karl Ronny Klungtvedt.
Derfor er det blant annet større maskineri om bord. Flotellet har seks dieselmotorer, hver på 5 megawatt, koblet opp mot hver sin truster. De kraftige motorene gjør at riggen kan ligge lenge i ro, selv i røft vær.
Riggen kan også seile for egen maskin, i en hastighet opp til 10 knop.
Interaktiv reise: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B
Både anker og DPS
Boligriggen er dessuten den eneste som er utstyrt både med dynamisk posisjoneringssystem og 12 ankerfester. Det vanlige er å bruke én av delene.
Safe Boreas kan bruke en om gangen, eller en kombinasjon av begge.
Fordelen ved å bruke anker er at det er mer miljøvennlig, fordi posisjoneringssystemet bruker diesel for å holdes i gang. Samtidig er det ikke alltid at det er hensiktsmessig å bruke anker.
– Dette gjør at vi får mer fleksibilitet, og oppetiden på gangbrua stiger. Det er et fortrinn som gjør riggen ganske unik, og som gjør oss mer konkurransedyktige, mener Klungtvedt.
Riggen har i tillegg åtte fritt fall-livbåter fra Harding, og dessuten en egen livbåtsimulator, hvor ansatte kan trene på nødsituasjoner.
Les også: Her spør James om olje- og gasskommisjonen vil drikke «fracking-vann»
Fire nybygg
Safe Boreas er det første nybygget til Prosafe, og den første av to nærmest identiske halvt nedsenkbare boligrigger planlagt for norsk sokkel, som kommer i år.
I tillegg bygger selskapet to boligrigger i Kina, som blir klare til neste år. Disse er beregnet på operasjoner i hele verden, med unntak av Norge.
Selskapet er ledende på markedet, med det som nå er en flåte på 12 boligrigger, 15 når alle nybyggene er klare.
Safe Boreas går rett ut på kontrakt med Lundin på Edvard Grieg-feltet, hvor den vil fungere som boliger for de offshoreansatte mens feltet blir klargjort for produksjon. Etter det venter flere oppdrag, både den og søsterriggen har oppdrag ut 2016.
Les også: Slik lager de verdens mest avanserte og realistiske boresimulator
10 milliarder i investeringer
Men til tross for investeringer i nybygg på nærmere 10 milliarder kroner, tror ikke konsernsjef Karl Ronny Klungtvedt at fire nye boligrigger er et feilgrep.
– Riggene er bestilt med tanke på lang tidshorisont. Safe Boreas har dessuten jobb i to år framover, som er lenger kontrakter enn det som er vanlig for oss på norsk sokkel, sier han til Teknisk Ukeblad.
Kontraktene ble dessuten inngått for god tid siden, noe som gjør at de har en solid dagrate på 338.000 dollar.
Klungtvedt tror også at nybygget og den andre riggen som er under utbygging fyller et behov i boligriggmarkedet.
– Med nye regelverk på norsk sokkel så er det riktig tidspunkt å fornye flåten. Nå får vi større boligkapasitet, selv med enerom til alle. Det er et gap her, det burde finnes bedre fartøy enn de som er på markedet i dag, mener han.
– Vil ha aktiviteten tilbake
Han poengterer også at markedet ikke er like sårbart for boligrigger som for borerigger, men er likevel ikke uten bekymringer for situasjonen i offshoremarkedet.
– Vi er, og var tidlig, bekymret for at det går trått i bransjen. Det nyttige med en regntid er at vi får ryddet opp i kostnadsnivået. Men nå vil vi gjerne ha tilbake aktiviteten snart, påpeker Klungtvedt.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker