Skien: Induksjonsteknologi er allerede godt kjent og blir brukt i det private markedet og i store deler av verdensindustrien.
Flyprodusenter bruker det blant annet til å sveise sammen deler, bilindustrien til å forsterke komponenter i motorer og girkasser, skipsbyggere bruker det for å rette ut skrog etter sveising, mens sykkelprodusenter bruker det til å forsterke komponenter.
– Alle biler som kjører rundt i verden har deler som er herdet med induksjon, illustrerer Peter Runeborg i EFD Induction.
Les også: Vil sveise på 4000 meters dyp
Var med fra starten
Det nesten bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke induksjon til i industrielle varmeprosesser. Og i Skien sitter fremdeles noen av ingeniørene som var med på å utvikle teknologien til det den er i dag.
For på 80-tallet begynte selskapet Elva Induksjon å plassere inn nye elektroniske løsninger i varmesystemene, noe som var med på å revolusjonere bruken av induksjon.
Les også: Se hvordan de styrer ROV-en fra land
Størst i Europa
Etter oppstart og oppkjøp i flere markeder og fusjon med et tysk selskap i 1996 er EFD Induction i dag et globalt norskeid selskap med 18 datterselskaper i Europa, Asia, Nord- og Sør Amerika.
Her hjemme produseres frekvensomformere for induksjonsvarme basert på transistorteknikk.
– Induksjon er ikke noe nytt. Teknikken har vært i industriell bruk i snart 100 år, men vi har vært pionerer på levering av mobile anlegg. For 50 år siden var det de store selskapene som dominerte i denne bransjen, men det er mange som har valgt ikke å fortsette med det fordi det fremdeles er nisjepreget, forteller Leif Markegård, en av ingeniørene som har vært med siden den spede starten.
Tre tiår etter starten i Skien er i alle fall selskapet det største i Europa på levering av induksjonsanlegg, nummer to på verdensbasis og nå på vei til å etablere seg på havbunnen.
Les også: Norsk «brønnslikkepott» tas i bruk i Midtøsten
Ned i dypet
Fordelen med teknologien er at man får varmet opp komponenter på svært kort tid. Det kommer godt med når man eksempelvis skal forsterke og skjøte sammen rør på havbunnen, der induksjon blir brukt for å forvarme før sveising.
Selskapet har vært med i Statoils Tampen Link-prosjekt i Nordsjøen, der formålet var å koble sammen røret som binder det norske gasstransportsystemet sammen med det britiske.
Les også: Verdens dypeste sveis
Forvarme
En sveisejobb som denne krever forvarming. På grunn av kjølingen fra gassen inne i røret er effektbehovet for stort til å bruke varmematter. Slike matter ville gjort det umulig for dykkere med sveiseutstyr å jobbe der nede. Løsningen ble derfor å bruke induksjon.
Det fungerte godt ettersom rørledningen ble koblet sammen på første forsøk i løpet av en femdagersperiode.
Nå er planen å vokse med flere kontrakter i oljeindustrien.
– Vi er størst på løsninger til bilindustrien, mekanisk industri, rørsveising over vann og til elektroteknisk industri. Men vi ser at offshoreapplikasjoner blir en viktig del av fremtiden for oss, sier Runeborg.