En semitrailer med sjåfør Jan Georg Lauvaasen (34) bak rattet og paller med rekesalat og potetsalat i hengeren svinger av gårde på riksvei 23 på Spikkestad.
Bilen fra Vermelid Tranport krysser Oslofjorden opptil åtte ganger i løpet av en uke – både gjennom tunnelen under Drøbaksundet og med ferga mellom Moss og Horten.
Statens Vegvesens nye utredning om kryssinger av Oslofjorden kan både korte ned og gjøre turen mer forutsigbar dersom forslagene om nye bruer og tunneler blir til virkelighet.
Frakter mat
Lauvaasen tar med seg matvarer fra produsenter på Vestfoldsiden over til Vestby – som oftest en tur innom Drammen.
På matvaregiganten Askos sentrallager på østsiden av Oslofjorden plukker han med seg varer til butikker og institusjoner på vestsiden, og tar ferga tilbake.
– Denne mila her i Røyken er den verste strekningen. Når du legger en riksvei gjennom et boligfelt, så sier det seg selv. Det kan fort bli veldig trangt når to store biler møtes, sier han.
Han vet godt hvor sårbart transportsystemet er når det skjer noe uforutsett. I april i fjor mistet en beruset, polsk spritsmugler kontrollen over en overlesset varebil på E18 ved Liertoppen og forårsaket en massekollisjon.
Les også: Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo
Svak veiskulder
Ulykken gjorde at motorveien ble stengt i flere timer. Mye av biltrafikken som skulle mellom Oslo og Drammen stampet av gårde på en fullstappet riksvei 23.
– Da var det ganske spenstig å kjøre her. Særlig med en svak veiskulder som gjorde det nødvendig å legge seg over i motgående for oss med store kjøretøy, sier Lauvaasen.
Matvaretransport er et intrikat logistisk system der egg, yoghurt, rekesalat eller hva det måtte være skal nå fram i tide til sentrallageret, slik at varene rekker å bli med videre til andre deler av landet og ha lengst mulig holdbarhet i butikken og hjemme hos forbrukeren.
Skulle en lastebil av en eller annen grunn komme for sent til levering eller henting, kan det raskt koste store summer. For et transportselskap kan det i ytterste konsekvens bety at fremtidige kontrakter er i fare.
Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040
Tidspress
Sjåfør Jan Georg Lauvaasen i Vermelid Transport hjelper en småsvett kollega fra et annet transportselskap med å losse noen tonn med kylling på Askos sentrallager i Vestby.
– Han er en av de som må rekke ferga, sier Lauvaasen, som skal ha med kyllingen videre.
Klokken 15.30 går neste ferge fra Moss til Horten. Rekker han ikke den, vil det bli en halvtime med dyr venting på neste ferge.
Tidspresset blir ikke mindre av at ett av de to fergeleiene i Moss er ute av drift etter at kjørelemmen nylig falt av.
Mer skal det ikke til før sjåførene må regne med forsinkelser. Lauvaasen er en av dem som har måttet stå i ekstra kø. Denne dagen går det greit og alt etter planen da han kjører inn på Bastø I – to minutter før avgang.
Kjøring av semitrailer krever høy konsentrasjon, hyppig speilbruk og stadige overveielser av hva personbilsjåfører kan finne på. Lauvaasen bruker mesteparten av den rolige halvtimen på ferga til litt kontorarbeid – der han fyller ut dagens fraktpapirer.
– Du kommer ikke til å savne denne fergeturen da, hvis det blir en bru eller tunnel over her?
– Jo, jeg gjør nok det. Det er deilig med et avbrekk. Som kystmenneske er heller ikke litt sjøliv undervurdert. Det er best midt på sommeren. Sommer, sol. Da er det deilig her.
Les også:
– Regjeringen klarer ikke nå veimålene uten å gjøre noe dramatisk