Opel Ampera og søsterbilen Chevrolet Volt er plug-in-hybridene som General Motors håper kan bidra til å trekke den konkurstruede bilgiganten opp av gjørma.
Ampera vises fram for første gang på bilutstillingen i Genève denne uka, og nå har Opel sluppet de første bildene og foreløpige tekniske spesifikasjoner for bilen som skal være på veien om to år.
Se også: BILDESERIE: Opel Ampera
Rekkeviddefrykt
– Å kjøre elektrisk handler ikke bare om økologi. Det er også utrolig artig. Å umiddelbart få et dreiemoment på 370 lydløse newtonmeter under høyrefoten gjør at det føles som å fly! sier Opels sjefingeniør Frank Weber i en pressemelding.
Opel påpeker selv at de markerer sine 110 års bilerfaring med å lansere Europas første elektriske bil for hverdagsbruk. Den skal fjerne rekkeviddefrykten, mener produsenten.
Og tyskerne kan ha et poeng: Mens elbilene som er ute på markedet i dag har en rekkevidde på under 20 mil, kan Ampera supplere sine 6 mil med ytterligere 50 mil ved hjelp av en liten forbrenningsmotor som genererer strøm til litium-ionbatteriene.
Skaper hybridforvirring
Voltec er navnet GM har satt på sin E-REV-teknologi (extended-range electric vehicle).
Og konsernet fortsetter å kreve seg frabedt at Ampera og Volt blir stemplet som hybridbiler.


De peker på at dagens hybrider, som for eksempel Toyota Prius, har en liten elmotor som kun hjelper til under akselerasjon og i bratte bakker. Men også at andre planlagte plug-in-hybrider, selv om de kan lades på forhånd, vil ha bidrag til drivhjulene fra forbrenningsmotoren under tung last selv om det fortsatt er energi igjen på batteriet.
I GMs vokabular er det altså ikke en hybrid når hjuldriften kun kan besørges av en elektromotor og forbrenningsmotoren er et aggregat.