Opel Ampera og søsterbilen Chevrolet Volt er plug-in-hybridene som General Motors håper kan bidra til å trekke den konkurstruede bilgiganten opp av gjørma.
Ampera vises fram for første gang på bilutstillingen i Genève denne uka, og nå har Opel sluppet de første bildene og foreløpige tekniske spesifikasjoner for bilen som skal være på veien om to år.
Se også: BILDESERIE: Opel Ampera
Rekkeviddefrykt
– Å kjøre elektrisk handler ikke bare om økologi. Det er også utrolig artig. Å umiddelbart få et dreiemoment på 370 lydløse newtonmeter under høyrefoten gjør at det føles som å fly! sier Opels sjefingeniør Frank Weber i en pressemelding.
Opel påpeker selv at de markerer sine 110 års bilerfaring med å lansere Europas første elektriske bil for hverdagsbruk. Den skal fjerne rekkeviddefrykten, mener produsenten.
Og tyskerne kan ha et poeng: Mens elbilene som er ute på markedet i dag har en rekkevidde på under 20 mil, kan Ampera supplere sine 6 mil med ytterligere 50 mil ved hjelp av en liten forbrenningsmotor som genererer strøm til litium-ionbatteriene.
Skaper hybridforvirring
Voltec er navnet GM har satt på sin E-REV-teknologi (extended-range electric vehicle).
Og konsernet fortsetter å kreve seg frabedt at Ampera og Volt blir stemplet som hybridbiler.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De peker på at dagens hybrider, som for eksempel Toyota Prius, har en liten elmotor som kun hjelper til under akselerasjon og i bratte bakker. Men også at andre planlagte plug-in-hybrider, selv om de kan lades på forhånd, vil ha bidrag til drivhjulene fra forbrenningsmotoren under tung last selv om det fortsatt er energi igjen på batteriet.
I GMs vokabular er det altså ikke en hybrid når hjuldriften kun kan besørges av en elektromotor og forbrenningsmotoren er et aggregat.